Swedbank utser ny chef för affärsområdet Stora företag och institutioner

Bo Bengtsson har utsetts till chef för Stora företag och institutioner, LC&I, och tar plats i Swedbanks koncernledning från 1 mars 2023.

Bo Bengtsson är en erfaren bankledare som har varit vd för tre sparbanker, varav sex år för Sparbanken Skåne som är Sveriges största sparbank. Han har också gedigen erfarenhet från olika styrelsepositioner bland annat som styrelseledamot i Swedbank.

− Swedbank ska växa affären bland medelstora företag, det är en viktig del för att nå vårt mål om 15 procents avkastning på eget kapital till 2025. Bo Bengtsson har rätt profil och bakgrund för att leverera på detta. Och jag hälsar honom varmt välkommen, säger Jens Henriksson vd och koncernchef.

Bo Bengtsson lämnar Swedbanks styrelse idag och tillträder sin tjänst den 1 mars 2023.

− Swedbank har ett tydligt mål för att växa företagsaffären. Jag ser fram emot att vara med och utveckla den, i Stora företag och institutioner, säger Bo Bengtsson.

Kontakt:
Annie Ho                                                                                      Unni Jerndal
chef Investor Relations                                                                senior rådgivare
annie.ho@swedbank.com                                                           unni.jerndal@swedbank.com
070 343 7815                                                                               073 092 1180

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se