Swedbank väljer egna sajten framför TV i ny dramakomedisatsning

Imorgon är det premiär för Swedbanks nya dramakomedi Någonstans i livet. Under hösten bjuds kunderna på underhållning och inspiration om privatekonomi i en modern webb-tv-serie där utgångspunkten är kundernas egna livssituationer. Bakom produktionen står produktionsbolaget Tre vänner som tidigare bland annat har utvecklat ICA-filmerna och reklambyrån Tempel. Swedbanks filmer sänds dock inte på TV utan enbart på nätet, på Sveriges största bankkontor swedbank.se.

Dramakomedin Någonstans i livet är en storsatsning från Swedbank i syfte att stärka relationen med befintliga kunder. Det är en modern underhållande dramakomedi som utgår ifrån verklighetstrogna situationer i livets olika skeden – att bli ett par, att bli förälder, att starta företag, livet på äldre dagar och så vidare. Totalt släpps 12 stycken tvåminutersavsnitt under hösten, med start torsdagen den 27 augusti. – Vi vill förstärka relationen med våra kunder utifrån konkreta situationer i deras liv snarare än att sälja produkter eller prata drömmar. På swedbank.se hanterar 2-3 miljoner kunder sin privatekonomi varje vecka. Hellre än att ta omvägen via TV erbjuder vi filmerna i direkt anslutning till Internetbanken och kompletterar därmed nytta med nöje i en allt viktigare kanal, säger Lotta Lovén, chef Marketing Development på Swedbank. Tre familjer – tre livssituationer Filmerna följer tre olika familjer under fyra avsnitt vardera. Först ut är frånskilda Susanne som delar en tvårummare med sin arbetslösa mambo Måns och behöver få ut honom ur boet för att göra plats för sin nya kärlek. Därefter handlar det om Elsie som är gift med Roland sedan 50 år men vill skilja sig och flytta utomlands med änklingen Sven-Olof. Serien avslutas med fyra avsnitt om Magnus som flyttar ihop med Jessica och arbetar mot sin vilja i sin självgode svärfar Oves företag medan han drömmer om att starta eget. – Det är modigt av Swedbank som ett av Sveriges största företag i en traditionell bransch att våga satsa på en egen dramaproduktion på nätet istället för vanlig reklam. Vi är övertygade om att storytelling i den här formen berör mer, och därmed gör minst lika mycket nytta för dem än ordinär reklam, säger Tom Wendels, VD på Tempel. Någonstans i livet är framtagen i samarbete med reklambyrån Tempel och produktionsbolaget Tre vänner som bland annat ligger bakom sitcom-succén Svensson Svensson, reklamklassikern ICA-filmerna och guldbaggebelönade Ett öga rött. Manus är skrivet av Anders Tempelman och Tomas Tivemark och regissör är Alain Darborg, som också regisserat SVTs Morgonsoffan. Bland skådespelarna märks bland andra Ing-Marie Carlsson (Tre kronor, Beck), Hassan Brijany (Ett öga rött), Anders Nyström (Saltön, Goda Grannar, Badjävlar) och Petra Hultgren (Vita lögner, Irene Huss). För media finns en sida där det redan nu går att se de två första avsnitten: www.swedbankkampanjer.se/sitcom. Här finns även en trailer som går att ladda ner och publicera. Med start torsdag lanseras de två första avsnitten för allmänheten på kampanjsajten: www.swedbank.se/nagonstansilivet För ytterligare information: Lotta Lovén, Chef Marketing Development, Swedbank, tfn: 070-815 51 66 Jonas Fors, VD Tre Vänner, tfn: 070-238 14 10 Tom Wendels, VD Tempel, tfn: 070-491 20 00