Swedbanks års- och hållbarhetsredovisning 2021: Hållbarhet i kärnan av affären

Swedbanks års- och hållbarhetsredovisning för 2021 har nu publicerats. Swedbank har under 2021 stöttat kunderna under den fortsatta pandemin och satt hållbarhet i kärnan av vår affärsstrategi.

2021 redovisade vi det näst bästa resultatet i bankens historia. Intäkterna var högre till följd av ett rekordhögt provisionsnetto. Kostnadsutvecklingen under året var enligt plan och avkastningen på eget kapital ökade till 13,2 procent.

- Vi har hanterat pandemin med stark lönsamhet och vi har fokuserat på affären för att leverera på vår strategi, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.

Swedbanks hållbarhetsarbete gav en plats i Dow Jones Sustainability Index (DJSI) för andra året i rad. Vi har fortsatt utveckla nya lösningar för att hjälpa våra företagskunder med omställningen till hållbarhet. Swedbank var rådgivare för ramverket Green Designations när Nasdaq lanserade en grön märkning av aktier.

- Vår gröna affär växer och under 2022 vill vi se en fortsatt ökning. Vi har för våra kunders räkning i genomsnitt gjort två gröna företagsobligationer i veckan under 2021. Det är positivt att se hur vi banker kan bidra till hållbarhet i praktiken, till exempel genom att hjälpa fastighetsbolag som letar olika sätt att bli ännu grönare, säger Jens Henriksson.

Swedbank har en marknadsledande position inom bolån på samtliga hemmamarknader – Sverige, Estland, Lettland och Litauen.

Under 2021 utökades den gröna tillgångsportföljen när bolånetillgångar kopplat till energieffektiva fastigheter inkluderades, vilket möjliggjorde tre nya emissioner av gröna obligationer under året i EUR, USD and GBP. Swedbank har nu utestående gröna obligationer på totalt 30,5 miljarder SEK.

Sedan 2019 har bankens direkta växthusgasutsläpp minskat med 63%, främst beroende på minskat resande. Under 2021 fattades beslut om att inte längre finansiera okonventionell utvinning av fossila bränslen eller prospektering av nya olje-och gasfält. Sedan 2015 har Swedbanks oljerelaterade avvecklingsportfölj krympt från 23,5 till 3,5 miljarder kronor.

Samtidigt arbetar Swedbank med att säkerställa att de kreditbeslut som fattas inkluderar klimatrelaterade omställningsrisker. TCFD-rapporteringen i års- och hållbarhetsredovisningen beskriver vilken finansiell påverkan klimatförändringar kan få på Swedbanks verksamhet. För att kartlägga fysiska klimatrisker har vi inlett ett samarbete med SMHI.

Swedbank har i februari 2022 anslutit till Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF) som har som mål att harmonisera hur banker och andra finansiella institutioner redovisar utsläpp av växthusgaser som finansieras av deras lån och investeringar.

-Som en del av att sätta vetenskapligt baserade utsläppsreduktionsmål har Swedbank påbörjat arbetet med att mäta bankens finansierade utsläpp och vi har använt PCAF:s metod. Banken arbetar med att utveckla mål kring utsläppsreduktion för olika tillgångsslag. Och vi har inledningsvis fokuserat på fastighetssektorn, säger hållbarhetschef Fredrik Nilzén.

För 2021 finns nu också rapporten om kapitaltäckning och riskhantering samt Faktabok med hållbarhetsdata publicerade. Alla rapporter finns att ladda ned på swedbank.com

Kontakt:
Fredrik Nilzén, hållbarhetschef Swedbank, tfn +46 76 773 19 26
Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tfn +46 73 045 11 68

Informationen är sådan som Swedbank är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-23 14:00 CET.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Citat

Vi har hanterat pandemin med stark lönsamhet och vi har fokuserat på affären för att leverera på vår strategi.
Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.