Swedbanks års- och hållbarhetsredovisning för 2022

Swedbank redovisar ett starkt resultat för 2022 med ökat värde till ägare, kunder och medarbetare. Årets resultat uppgick till 21,9 mdkr, motsvarande 13,3 procents avkastning på eget kapital. Swedbanks klimatposition har stärkts med nya klimatmål som tydliggör vägen mot netto-noll utsläpp 2050.

År 2022 präglades av kriget i Ukraina, stigande inflation, fallande börser, fortsatt spridning av covid-19, brister i energiförsörjningen och pågående klimatförändringar. På Swedbanks fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige har tillväxten fallit och reallöneutvecklingen har varit negativ.

─ I dessa tider är det av yttersta vikt att vi är en hållbar och därmed en lönsam bank. Genom att vara lönsamma bidrar vi till ett finansiellt sunt och hållbart samhälle. När vi är lönsamma kan vi stötta våra kunder, ge utdelning till våra ägare samtidigt som vi fortsätter att utveckla banken. Och vi bidrar till finansiell stabilitet för våra kunder, våra medarbetare och för samhället i stort, säger vd och koncernchef Jens Henriksson.

Energiförsörjning och klimat har varit i fokus i Swedbanks hållbarhetsarbete och en av de viktigaste uppgifterna var att stödja bankens företagskunder i klimatomställningen. Swedbank har en tydlig klimatposition och har under lång tid varit en del i samhällets omställning och ser stora möjligheter att spela en aktiv roll för bättre energieffektivitet.

Under året lanserades ett nytt ramverk för hållbar finansiering och upplåning, kallat Swedbank Sustainable Funding Framework. Ramverket innehåller flera nya kategorier och även kriterier för sociala lån. Det är ett viktigt första steg att inkludera sociala hållbarhetsfrågor i bankens hållbara upplåningsramverk, och i linje med bankens strategi och historia av starkt samhällsengagemang.

– Vår hållbara finansiering växer och vi vill se en fortsatt ökning framåt. Det är glädjande att se hur vi som bank kan bidra till hållbarhet i praktiken. Vi är stolta över att förse våra kunder med erbjudanden som gör det möjligt att starta ett regelbundet månatligt sparande i fonder med hållbarhetsinriktning, installera solceller på sitt hus eller göra energieffektiviseringar, säger hållbarhetschef Fredrik Nilzén.

För 2022 finns nu följande rapporter att ladda ner på swedbank.com:

• Swedbank Års och hållbarhetsredovisning 2022 (pdf), samt i ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat (ESEF)
  • Risk och kapitaltäckningsrapport 2022 (pdf)
  • Faktabok ESG/hållbarhet (xlsx)

Kontakt:
Annie Ho, chef Investor Relations, tfn 070 343 78 15
Fredrik Nilzén, hållbarhetschef, tfn 076 773 19 26
Ralf Bagner, pressansvarig, tfn 073 042 16 49

Informationen är sådan som Swedbank är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-23 12:00 CET.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se