Swedbanks årsstämma 2011

Vid Swedbanks årsstämma idag nyvaldes Olav Fjell i styrelsen. Omval skedde av ledamöterna Ulrika Francke, Göran Hedman, Lars Idermark, Anders Igel, Helle Kruse Nielsen, Pia Rudengren, Anders Sundström, Karl Henrik Sundström och Siv Svensson. Lars Idermark utsågs av stämman till styrelseordförande.

Vid styrelsens konstituerande sammanträde omedelbart efter stämman utsågs Anders Sundström till vice ordförande. Vid nämnda sammanträde beslutades också att risk- och kapitalutskottet består av Lars Idermark, ordförande, Ulrika Francke, Göran Hedman, Pia Rudengren och Anders Sundström. Revisions- och compliance utskottet består av Ulrika Francke, ordförande, Karl-Henrik Sundström och Siv Svensson och ersättningsutskottet består av Lars Idermark, ordförande, Olav Fjell, Anders Igel, Helle Kruse Nielsen och Anders Sundström. Utdelning På stämman beslutades att utdelning för räkenskapsåret 2010 ska ske till aktieägarna med 4,80 kr per preferensaktie och 2,10 kr per stamaktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 30 mars 2011. Med denna avstämningsdag beräknas utdelning komma att utbetalas genom Euroclears försorg den 4 april 2011. Övriga beslut Beslut om ändring av bolagsordning Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare Beslut om förvärv av egna aktier enligt lagen om värdepappersmarknaden Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier utöver förvärv enligt lagen om värdepappersmarknaden Prestations- och aktiebaserat ersättningsprogram för år 2010 för Swedbank-koncernen och beslut om överlåtelse av stamaktier m m med anledning av 2010 års program Prestations- och aktiebaserade ersättningsprogram för år 2011 för Swedbank-koncernen, dels ett kollektivt program för 2011 dels ett individuellt program 2011 och beslut om överlåtelse av stamaktier m m med anledning av 2011 års program Thorwald Arvidsson förslag angående särskild granskning enligt 10 kap 21 § aktiebolagslagen – liksom övriga förslag framställda av Thorwald Arvidsson och Tommy Jonasson – avslogs av stämman. På Swedbanks webbplats kommer det under dagen att finnas möjlighet att läsa eller via webb-TV följa Michael Wolfs anföranden vid dagens årsstämma, www.swedbank.se/ir För ytterligare information: Lars Idermark, styrelseordförande, Swedbank, tfn 08-743 26 70 Michael Wolf, VD och koncernchef, Swedbank, tfn 08-585 927 66 Thomas Backteman, koncernkommunikationsdirektör, Swedbank, tfn 070-831 11 66