Swedbanks årsstämma 2024

Vid dagens årsstämma i Swedbank beslutades i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Vid årsstämman beslutades att antalet styrelseledamöter ska vara tio och omval skedde av Göran Bengtsson, Annika Creutzer, Hans Eckerström, Kerstin Hermansson, Helena Liljedahl, Anna Mossberg, Per Olof Nyman, Biljana Pehrsson, Göran Persson och Biörn Riese. Göran Persson utsågs av årsstämman till styrelseordförande. PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till revisor till slutet av årsstämman 2025. Huvudansvarig revisor är Anneli Granqvist. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte utsågs Biörn Riese till styrelsens vice ordförande.

Arvoden
Vid årsstämman beslutades följande arvoden:
•    styrelsens ordförande 3 250 000 kr,
•    styrelsens vice ordförande 1 090 000 kr,
•    övriga styrelseledamöter 750 000 kr,
•    ordförande i styrelsens risk- och kapitalutskott 530 000 kr,
•    övriga ledamöter i styrelsens risk- och kapitalutskott 305 000 kr,
•    ordförande i styrelsens revisionsutskott 510 000 kr,
•    övriga ledamöter i styrelsens revisionsutskott 310 000 kr,
•    ordförande i styrelsens ersättnings- och hållbarhetsutskott 400 000 kr,
•    övriga ledamöter i styrelsens ersättnings- och hållbarhetsutskott 235 000 kr,
•    ordförande i styrelsens bolagsstyrningsutskott 485 000 kr, samt
•    övriga ledamöter i styrelsens bolagsstyrningsutskott 295 000 kr.

Arvode till revisor ska utgå enligt godkänd löpande räkning.

Resultaträkning och balansräkning samt beslut om utdelning
På årsstämman fastställdes resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2023.

På årsstämman beslutades att ordinarie utdelning om 15,15 kr per aktie ska ske till aktieägarna. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 28 mars 2024.

Övriga beslut
Vid årsstämman beslutades även följande:

•    Ansvarsfrihet beviljades för samtliga styrelseledamöter, suppleanter och verkställande direktören.
•    Beslut om principer för hur valberedningen ska utses, samt instruktion för valberedningens arbete.
•    Beslut om förvärv av egna aktier enligt lagen om värdepappersmarknaden.
•    Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier utöver förvärv enligt lagen om värdepappersmarknaden.
•    Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av konvertibler.
•    Godkännande av Swedbank-koncernens prestations- och aktiebaserade ersättningsprogram för år 2024 – dels ett generellt program för 2024, dels ett individuellt program för 2024, samt beslut om överlåtelse av egna aktier m.m. med anledning av 2024 års program och av tidigare stämmor beslutade program.
•    Beslut om ändring av bolagsordningen.
•    Godkännande av framlagd ersättningsrapport.

Årsstämman beslutade att avslå förslag från aktieägare.

Mattias af Geijerstam, kommunikationschef, Swedbank, tel: 073 398 05 02
Annie Ho, chef Investor Relations, Swedbank, tel: 070 343 78 15

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se