Swedbanks bokslutskommuniké 2016

VD och koncernchef Birgitte Bonnesen kommenterar:
”Inför 2016 var tre av våra högsta prioriteringar att förbättra kundvärdet, öka effektiviteten och stärka medarbetar-engagemanget. När jag summerar året kan jag med stolthet konstatera att vi tagit kliv framåt inom alla dessa områden.”

Delårsrapport för fjärde kvartalet 2016

Fjärde kvartalet 2016 jämfört med tredje kvartalet 2016

• Ÿ  Ökade utlåningsvolymer gav stöd åt räntenettot
  • Ÿ  Provisionsnettot gynnat av positiv börsutveckling
  • Ÿ  Högre volymer återköp av säkerställda obligationer tyngde Treasury-resultatet
  • Ÿ  Ökade reserveringar inom oljerelaterade sektorer
  • Ÿ  Kostnadsutveckling i linje med förväntan
  • Ÿ  Stärkt kapitalisering
  • Ÿ  Utdelning per aktie föreslås till 13,20 kr (10,70)

Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 februari 2017 kl 07.00

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 266 kontor i Sverige och 143 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2016 uppgick balansomslutningen till 2 394 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se

”Inför 2016 var tre av våra högsta prioriteringar att förbättra kundvärdet, öka effektiviteten och stärka medarbetar-engagemanget. När jag summerar året kan jag med stolthet konstatera att vi tagit kliv framåt inom alla dessa områden.”
Birgitte Bonnesen, Vd och koncernchef, Swedbank