Swedbanks Investerardag: Vägen till 15 procents avkastning på eget kapital

Swedbank presenterar idag affärsprioriteringarna och den finansiella planen för att nå 15 procents avkastning på eget kapital 2025 vid en digital investerardag. Livesändningen startar kl. 10.00 CET.

− En hållbar bank är en lönsam bank. Vårt mål är därför att nå 15 procents avkastning på eget kapital. Vi gör det genom att växa intäkterna snabbare än kostnaderna, bibehålla en låg riskprofil och nå en kärnprimärkapitalbuffert om 200 baspunkter 2025 och framåt. Med en stark grund och tydliga affärsprioriteringar kan vi förverkliga Swedbank 15/25, säger vd och koncernchef Jens Henriksson.

Affärsprioriteringar
Swedbank strävar efter att ha det bästa helhetserbjudandet. Vi avser förbättra kundupplevelsen genom ökad tillgänglighet, bredare och bättre rådgivning och snabbare hantering som gör det lättare att göra affärer med oss. Vi har fyra prioriteringar för privat- och företagsaffären i Sverige, Estland, Lettland och Litauen, i linje med vår kärnaffär.

Dra nytta av vår beprövade affärsmodell och prisstrategi
Vi har drygt 7,5 miljoner kunder på våra hemmamarknader. Tack vare en hög grad av digitalisering kan vi ge individuella erbjudanden och prissätta volymer automatiskt på ett effektivt sätt, med en långsiktig balans mellan prissättning, konkurrens och lönsamhet. I de baltiska länderna, där andelen bolån fortfarande är relativt låg, stöttar vi behovet av att modernisera fastighetsbeståndet.

Öka vår andel av affären för befintliga kunder
Vi ska hjälpa våra kunder att hitta rätt erbjudande i vårt stora utbud av produkter och tjänster. Genom att vara mer proaktiva och ge bättre och fler råd kan vi förbättra kundupplevelsen och öka den finansiella hälsan. Vi fortsätter även att bidra till att utveckla sparandekulturen i Baltikum genom att öka tillgången till prisvärda sparformer utöver vanliga sparkonton.

Växa affären i prioriterade segment
Genom bättre service och rådgivning kan vi växa affärsvolymerna i segment där vi ser att det finns möjlighet att ta marknadsandelar. Stora Företag och Institutioner och Svensk Bankverksamhet kommer att prioritera medelstora företag genom en gemensam satsning på företagsaffären i Sverige. Vi ska även växa företagsutlåningen i Lettland och Litauen och stötta den gröna omställningen i samtliga tre baltiska länder.

Förbättra vår tillgänglighet och operationella effektivitet
Vi ska fortsätta att investera för att öka tillgängligheten och effektivisera organisationen genom att introducera en ny kommunikationsplattform och en ny rådgivningsplattform. Dessutom fortsätter vi att ytterligare automatisera processerna för utlåning och nya kunder. Det innebär kortade ledtider, att våra rådgivare behöver lägga mindre tid på administration, och att vi därmed ökar tid och resurser för service och rådgivning.

Fokus på kärnaffären
Under 2022 har vi genomfört en strategisk översyn av vår internationella närvaro för att göra den skarpare och mer fokuserad, i linje med hur vi arbetar med sparbankerna i Sverige. Till följd av översynen har vi ingått ett partnerskap med Sparebank1 SR-Bank i Norge, som kommunicerades under årets andra kvartal. Vi kommer att avveckla vår danska verksamhet och arbeta med Sydbank som partner för våra företagskunder. Den finska verksamheten bedöms ha rätt storlek. Våra kontor i Shanghai, Kina, och New York City, USA, kommer att finnas kvar, medan vi stänger representationskontoret i Sydafrika.

Vi har avslutat den strategiska översynen av vår kortinlösensaffär. Marknaden kännetecknas av ökad konkurrens och snabb teknologisk utveckling och vi fortsätter att utveckla den lönsamma kortinlösensaffären i Baltikum. I Norden har vi förbättrat kunderbjudandet och fokuserar nu på att göra affären lönsam.

Finansiell plan
15 procents avkastning på eget kapital i 2025 stöds av följande KPI:er och antaganden:

Stödjande KPI:er

• K/I-tal om 0,40, med strikt kostnadskontroll. Inflationspåverkan motverkas av effektivitetsvinster från automatisering av interna processer och strukturella kostnadsbesparingar.
  • Kärnprimärkapitalrelation om 100-300 baspunkter över Finansinspektionens krav, där vi siktar på att nå 200 baspunkter i 2025 och framåt.

Övriga antaganden

• 3 procentenheter högre genomsnittlig årlig intäktsökning än genomsnittlig årlig kostnadsökning, tack vare vår prisstrategi och anpassning till ett normaliserat ränteläge, högre utlåningsvolymer, kommissionsintäkter och övriga intäkter, i linje med våra affärsprioriteringar.
  • Kreditförlustnivå om 7 baspunkter i 2025, baserat på det tioåriga genomsnittet, vilket inkluderar nedskrivningar inom portföljen avseende sjöfart och offshore. Justerat för dessa är det tioåriga genomsnittet 3 baspunkter.

Utdelningspolicy

• Vår utdelningspolicy att dela ut 50 procent av årsvinsten kvarstår.
  • Utöver ordinarie utdelning väntas vi till 2025 generera omkring 300 baspunkter i överskottskapital utöver den målsatta kapitalbufferten på 200 baspunkter.
  • Eventuellt överskottskapital kommer att återföras till våra aktieägare.
  • Hur mycket överskottskapital som kan återföras, och när detta och en eventuell justering av vår utdelningspolicy kan ske under planeringsperioden är beroende av att vi har större klarhet i våra kapitalbehov.

− I dessa tider är det av yttersta vikt att vi har hållbara, och med det lönsamma banker. Genom att vara lönsamma bidrar vi till ett finansiellt sunt och hållbart samhälle. När vi är lönsamma kan vi stötta våra kunder, ge utdelning till våra aktieägare och fortsätta utveckla banken. Och bidra till finansiell stabilitet. För våra kunder, våra anställda och för samhället, säger Jens Henriksson.

Webbsändning och presentation
Livesändningen startar kl. 10.00 CET och finns tillgänglig här. Presentationer kommer att ges av vd och koncernchef Jens Henriksson, finansdirektör Anders Karlsson och affärsområdescheferna Mikael Björknert, Svensk Bankverksamhet, Pål Bergström, Stora Företag och Institutioner och Jon Lidefelt, Baltisk Bankverksamhet, samt chefen för produkter och rådgivning, Kerstin Winlöf. Efter presentationerna finns tid för frågor och svar där även riskchef Rolf Marquardt medverkar.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på swedbank.com/sv/ir omkring kl. 9.30 CET. En inspelning av webbsändningen kommer att publiceras på samma hemsida efter evenemanget.

Kontakt:
Annie Ho                                                                            Unni Jerndal
chef investerarrelationer                                                    senior rådgivare
annie.ho@swedbank.com                                                 unni.jerndal@swedbank.com
070 343 7815                                                                     073 092 1180

Ansvarsfriskrivning
Vissa uttalanden i detta pressmeddelande är framåtblickande uttalanden. Sådana uttalanden är baserade på nuvarande förväntningar och är föremål för flera risker och osäkerhetsfaktorer som kan göra att faktiska resultat och prestationer skiljer sig väsentligt från eventuella förväntade framtida resultat eller prestationer, uttryckliga eller underförstådda, av de framåtblickande uttalandena.

Faktorer som kan göra att framtidsblickande uttalanden skiljer sig väsentligt från faktiska resultat inkluderar bland annat regulatoriska och ekonomiska faktorer. Swedbank AB tar inget ansvar för att uppdatera några av de framåtblickande uttalanden häri.

Inga utfästelser eller garantier, uttryckliga eller implicita, görs eller lämnas av Swedbank AB eller dess styrelseledamöter, tjänstemän eller anställda eller någon annan person beträffande informationens riktighet, fullständighet eller rättvisa eller åsikterna i detta pressmeddelande.

Ingen av Swedbank AB eller någon av dess styrelseledamöter, tjänstemän eller anställda eller någon annan person accepterar något som helst ansvar för någon förlust som härrör från användning av detta pressmeddelande eller dess innehåll eller på annat sätt som uppstår i samband därmed.

Detta pressmeddelande utgör inte i sin helhet eller del av ett erbjudande eller inbjudan om att sälja eller emittera, köpa eller teckna, några värdepapper från Swedbank AB. Vidare utgör inte pressmeddelandet i sin helhet eller del därav, eller utgivande av pressmeddelandet, grunden för och ska inte kunna åberopas i samband med, något avtal eller investeringsbeslut.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se