• Swedbank/

Swedbanks Investeringsstrategi - möjligheter på aktiemarknaden i utdragen återhämtning

Jakten på avkastning trappas upp i en värld som präglas av bristen på tillväxt. Trots att centralbankerna gör sitt bästa för att stimulera ekonomin accelererar inte återhämtningen. Sannolikt kommer den expansiva penningpolitiken att fortsätta under 2015, där USA blir draglok medan tillväxtmarknaderna hämmas av illavarslande signaler från Kina och fortsatt geopolitisk oro.

– I denna miljö är kärnfrågan för investerare vilken fas av marknadscykeln vi befinner oss i, säger Jerker Söderström, investeringsstrateg på Swedbank. Expansiv penningpolitik ger stöd till aktiemarknaderna, men högre värdering ställer samtidigt krav på vinsttillväxt. En central fråga är när tiden för aktieexponering är över.

– Vår tes är att den mogna fasen för aktier kommer att bli betydligt mer utdragen än normalt denna gång, varför vi fortsatt föredrar aktier framför räntor och krediter.

Sett till regioner förespråkar Swedbank en övervikt på Sverige och USA. Jerker Söderström utvecklar:

– Vi ser värderingspotential i Europa långsiktigt, men på kort sikt ställer vi oss avvaktade till regionen. Också vad gäller tillväxtmarknaderna ser vi flera orosmoln som ökar risken. I denna miljö föredrar vi Sverige, där vi ser en rimlig värdering och en stor andel företag som verkar med global exponering. Också USA ger en mer positiv bild, vi ser tilltagande återhämtning samtidigt som dollarstyrkan ger stöd för avkastning i SEK.

I Swedbank Investeringsstrategi sammanställs Swedbanks makro- och marknadssyn tillsammans med konkreta affärsförslag som speglar bankens syn på kapitalmarknader och tillgångsallokering. Rapporten syftar till att tydliggöra hur man kan kapitalisera på identifierade - globala, lokala och regionala - trender. Swedbank Investeringsstrategi uppdateras månadsvis, med en större nyutgivning tre gånger per år.

Ta del av rapporten i sin helhet i bifogat dokument eller på http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/index.htm

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jerker Söderström, Investeringsstrateg, tfn: 072-737 17 77, jerker.soderstrom@swedbank.se
Madeleine Pulk, chef Strategi och Allokering, tfn: 072-532 35 33, madeleine.pulk@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 320 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 juni 2014 uppgick balansomslutningen till 2 052 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se.