• Swedbank/

Swedbanks Investeringsstrategi: Fortsatt övervikt på aktier i en värld kontrollerad av centralbankerna

Centralbankerna fortsätter att spela en nyckelroll i en värld som lider brist på både tillväxt och inflation. Jakten på god avkastning trappas upp i den extrema lågräntemiljön där aktiemarknaden gått starkt under flera år, trots svag vinsttillväxt. Tesen om längre konjunktur- och investeringscykler biter sig fast och en kärnfråga gäller behovet av lägre avkastningsförväntningar i finansiella portföljer.

– Med tillgångspriser som fortsatt stiger ökar svårigheterna att hitta investeringsalternativ som ger tillfredsställande avkastning. Räntor får i dagsläget ses som en värdebevarande strategi som återspeglar investerarens riskbenägenhet snarare än förväntad tillväxt. Den svaga återhämtningen och starka kursutvecklingen till trots på nuvarande värdering, är aktier fortsatt att föredra framför såväl räntor som krediter, säger Jerker Söderström, investeringsstrateg på Swedbank.

Sett till regioner förespråkar Swedbank en övervikt på Sverige och Europa.

– ECB har tagit sitt ansvar och gjort vad de kan för att hålla tillväxten under armarna. Nu är det upp till finanspolitiken i Europa att ta över stafettpinnen och se vilka verktyg de har för att förbättra den europeiska ekonomin. Vad gäller tillväxtmarknaderna ser vi flera orosmoln, bland annat volatila råvarupriser och svag tillväxt. Detta ökar risken. I den här miljön föredrar vi Sverige, där vi ser en rimlig värdering och en stor andel företag som verkar med global exponering. Även den svaga svenska kronan ger stöd till den svenska aktiemarknaden, fortsätter Jerker Söderström.

I Swedbank Investeringsstrategi sammanställs Swedbanks makro- och marknadssyn tillsammans med konkreta affärsförslag som speglar bankens syn på kapitalmarknaderna och tillgångsallokering. Rapporten syftar till att tydliggöra hur man kan kapitalisera på identifierade - globala, lokala och regionala - trender. Swedbank Investeringsstrategi uppdateras månadsvis, med en större nyutgivning tre gånger per år.

Ta del av rapporten i sin helhet på http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@lci/documents/financial/cid_1646752.pdf

För mer information, vänligen kontakta:
Jerker Söderström, Investeringsstrateg, tfn: 072-737 17 77, jerker.soderstrom@swedbank.se
Madeleine Pulk, chef Strategi och Allokering, tfn: 072-532 35 33, madeleine.pulk@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 314 kontor i Sverige och 156 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2014 uppgick balansomslutningen till 2 121 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se