Swedbanks investeringsstrategi: Osäker marknad – neutral allokering

Förutsättningarna för optimism på aktiemarknaden finns fortfarande, men Swedbank Strategi & Allokering anar en tuff start på 2019. Samtidigt visar investerare tydligt en större försiktighet än tidigare. Sammantaget resulterar detta i en neutral aktievikt i Swedbanks investeringsstrategi för första gången sedan december 2016.

För ett år sedan skrev Swedbank Analys att börsuppgången gick in i sista fasen. Under året har investerare slitits mellan hopp och förtvivlan. De grundläggande förutsättningarna för aktiemarknaden, omvärldshändelser och bolagsvinster, har till stor del varit stödjande.

– Vinstutvecklingen har varit avgörande för vår övervikt i aktier. Efter sommarens rapportsäsong tog investerarna fasta på styrkan och aktiemarknaderna steg. Den senaste rapportsäsongen blev dock annorlunda, det negativa tog överhanden och många aktier föll, mer eller mindre kraftigt, i samband med rapporterna, säger Mattias Isakson, aktiestrateg på Swedbank Strategi & Allokering.

– Vi hävdar att det egentligen inte hänt så mycket, förutsättningarna för aktiemarknaden är relativt oförändrade. Det är investerarnas inställning som har förändrats, rädslan har stigit och vi räknar med att den kan komma att förbli förhöjd den närmaste tiden. Det innebär att vi förmodligen kan förvänta oss större svängningar och en generellt sett mer oförutsägbar marknad. Sammantaget gör detta att en neutral aktievikt känns rätt i detta läge, avslutar Mattias Isakson.

Regionmässigt överviktas tillväxtmarknader, vilket finansieras med en undervikt i Europa. Portföljvikten i Sverige hålls neutral liksom för USA som justerats ner från en tidigare övervikt. Då aktievikten i portföljen nu sänks till neutral blir samtliga tillgångsklasser neutrala och där räntedelen bör ses som en kassaposition.

För ytterligare information:
Mattias Isakson, aktiestrateg, Swedbank, tfn 070-872 51 66
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, tfn 076-114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 191 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2018 uppgick balansomslutningen till 2 461 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Vinstutvecklingen har varit avgörande för vår övervikt i aktier. Efter sommarens rapportsäsong tog investerarna fasta på styrkan och aktiemarknaderna steg. Den senaste rapportsäsongen blev dock annorlunda, det negativa tog överhanden och många aktier föll, mer eller mindre kraftigt, i samband med rapporterna.
Mattias Isakson, aktiestrateg Swedbank