Swedbanks matkasse: Höstens prisnedgångar på livsmedel åts upp i januari

Under slutet av förra året sjönk livsmedelspriserna, och i mitten av januari kostade Swedbanks matkasse 6 234 kronor – vilket är en minskning med 0,2 procent från höstens notering på 6 248. Höstens prisnedgångar åts dock upp av en tydlig prisuppgång i januari.

Mest sjönk priserna för varukategorin Bröd & kakor, som gick ner med 3,4 procent. Under januari 2024 vände dock livsmedelspriserna upp med 0,5 procent.

– Höstens prisnedgång var liten men välkommen för pressade hushåll. Tyvärr steg livsmedelspriserna i januari och risken är stor att de fortsätter att stiga i det korta perspektivet, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Samtidigt är de geografiska skillnaderna på matkassen små med en liknande kostnad över i princip hela landet.

Stora prisökningar sedan 2022
För en tvåbarnsfamilj med två vuxna och två tonåringar kostade matkassen i mitten av januari 14 088 kronor i månaden, en minskning med 69 kronor sedan augusti. Går man två år tillbaka, till januari 2022, har matkassen för tonårsfamiljen dock ökat med hela 2 465 kronor. Livsmedelspriserna har under samma period ökat med 22,3 procent.

Mest har priserna stigit för varukategorierna barn, mejeri, ost och olja samt hem och hushåll, som stigit med cirka 27 procent.

– De höga livsmedelspriserna har fått många hushåll att se över sitt konsumtionsbeteende. Genom att välja livsmedelsbutik med omsorg, handla efter säsong och utnyttja alla lågprisalternativ, specialpriser och rabatter har många hushåll kunnat minska sina matkostnader med 10 till 20 procent. Värdet av smartare inköp och minskat matsvinn ska inte underskattas. Det ger klirr i kassan och en bättre miljö, säger Arturo Arques.

Läs mer i rapporten Swedbanks matkasse februari 2024 på www.swedbank.se/privatekonomi.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Hannes Mård, pressansvarig, tfn 073-057 41 95
www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se