Swedbanks ryska verksamhet föremål för myndighetsingripande

Den ryska centralbanken har beslutat att under en tid av tre månader begränsa delar av Swedbanks verksamhet i Ryssland. Centralbanken anför i beslutet att Swedbank skulle ha brutit mot landets lagstiftning och den ryska centralbankens regelverk om förhindrande av penningtvätt. Beslutet har fattats på underlag av en revision som genomförts under mars och april i år. Den begränsning av verksamheten som följer rör huvudsakligen korrespondentbankverksamhet, valutaaffärer, rekrytering av nya kunder och utlåning till andra banker.

– Vi ska nu gå igenom de aktuella omständigheterna och har även bett om ytterligare förtydliganden. Beslutet var oväntat och vi är naturligtvis beredda att vidta de åtgärder som är nödvändiga. Under tiden fortsätter vi att erbjuda banktjänster som inte omfattas av beslutet och minimera konsekvenserna för våra kunder, säger Swedbanks VD och koncernchef Jan Lidén.

Swedbank anmodas att vidta nödvändiga åtgärder avseende de aktiviteter som skulle ha skett i brott mot landets lagstiftning och att förbättra de interna kontrollsystemen.

Swedbank har idag tre kontor och en sammanlagd utlåning om cirka fyra miljarder kronor i Ryssland. Antal anställda är totalt 238 personer.

För ytterligare information:
Jan Lidén, VD och koncernchef, Swedbank, tfn: 08-585 922 27