• Swedbank/

Swedbanks styrelse beslutar om förändrat ersättningsprogram för att främja långsiktighet

Swedbanks styrelse har beslutat om långtgående förändringar i bankens prestationsbaserade ersättningsprogram för 2010. Programmet är det första i sitt slag på den svenska bankmarknaden som omvandlar en del av den kontanta rörliga ersättningen till inlåsta aktier. Styrelsens beslut om att en del av den rörliga ersättningen ska vara uppskjuten och utgå i form av aktier har fattats under förutsättning av godkännande av årsstämman 2011.

Programmet i sammanfattning: • Swedbanks prestations- och aktiebaserade ersättningsprogram för 2010 (”Program 2010”) delar upp rörlig ersättning i två delar, kontantersättning och uppskjuten ersättning bestående av aktier. • Programmet innebär ingen ökning av total rörlig ersättning jämfört med vad som gällde tidigare. • Den kontanta ersättningen utbetalas året efter intjäningsåret och den uppskjutna ersättningen är inlåst i tre år. • För personer som definieras som risktagare enligt Finansinspektionens definition är 60 procent uppskjutet, för övriga med rörlig ersättning är 40 procent uppskjutet. • Programmets prestationsmål baseras på koncernens resultatutveckling efter skatt, det kapitalkostnads- och riskjusterade resultatet i respektive affärsområde och det riskjusterade resultatet på individuell och/eller teamnivå samt ett antal beteendevariabler kopplade till Swedbank-koncernens värdegrunder. • Programmet omfattar cirka 6 400 anställda inom affärsområdena Svensk bankrörelse, Stora Företag & Institutioner och Kapitalförvaltning samt viss personal inom funktionerna Group Business Support, Group Risk, Group Finance och Group Treasury. • År 2010 definieras cirka 830 anställda i programmet som risktagare enligt Finansinspektionens definition. • Prestationsmålen för anställda som granskar verksamheten (bland annat riskkontrollfunktionen) är oberoende av resultaten för de enheter som granskas. • Program 2010 omfattar inte ledande befattningshavare som ingår i koncernledningen eller personal inom Baltisk bankrörelse eller den ryska och ukrainska verksamheten. •Programmet innehåller ett tak för den uppskjutna aktierelaterade komponenten i koncernen (maximalt 333 miljoner kronor, exklusive sociala avgifter), tak för respektive affärsområdes tilldelning samt tak för de enskilda anställdas ersättning. • Vid en aktiekurs på 85 kronor i januari 2011 är utspädningen maximalt 0,4 procent. • Aktieleverans sker 2014 och är villkorad av att bland annat de uppnådda prestationsmålen visat sig långsiktigt hållbara. • Programmet föreslås vara årligt återkommande. Swedbanks VD Michael Wolf kommenterar: - Först är det viktigt att konstatera att styrelsen tar detta beslut för att skapa ett mer långsiktigt ersättningssystem, inte för att omvärlden tvingar oss. Vi har sedan våren 2009 vidtagit en lång rad åtgärder för att bygga en mer långsiktigt hållbar bank och detta är ytterligare ett steg på den vägen. Genom förändringen harmoniserar vi de mer än 70 olika ersättningssystem som tidigare fanns i banken och går till ett system som är öppet, transparent och enkelt att förstå för omvärlden genom att det motiverar de anställda till insatser som långsiktigt stärker banken. Swedbanks styrelseordförande Lars Idermark kommenterar: - Programmet med en uppskjuten aktiebaserad komponent harmoniserar de anställdas intresse med aktieägarnas och motiverar till långsiktigt värdeskapande i banken. Vi är övertygade om att detta kommer att vara till gagn för Swedbanks aktieägare, kunder och anställda, och att vi genom det här programmet skapar bra förutsättningar för att rekrytera och behålla kompetent personal samt stimulera nyckelpersoner till insatser som stärker banken långsiktigt. Swedbank har presenterat förslaget för bankens största svenska ägare i syfte att förankra principerna för programmets uppbyggnad. Beslutet om programmets uppskjutna ersättning i form av aktier fattas av årsstämman 2011. Läs mer i bifogat pdf dokument med bilaga. För ytterligare information: Marie Hallander-Larsson, koncernpersonaldirektör, tfn: 0733 44 66 40 Thomas Backteman, koncernkommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708 311 166 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070 321 39 95