Swedbanks styrelse tillsätter särskilt hållbarhetsutskott

Swedbanks styrelse har beslutat att omvandla det nuvarande ersättningsutskottet till ett utskott med ansvar för både hållbarhet och ersättningar. Huvuduppgiften är att stödja och stärka bankens strategiska hållbarhetsarbete avseende verksamhetsmodeller och rapportering.

– Vi har satt hållbarhet i kärnan av vår affärsstrategi och därmed är det en integrerad del av allt vi gör i banken. Nu tydliggör vi styrelsens roll i de här frågorna och lyfter fram Swedbanks ambitiösa målsättningar, säger Swedbanks styrelseordförande Göran Persson.

Swedbank har tydliga mål som drivkraft för bankens klimatomställning i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål, vilket ger förutsättningar för klara riktlinjer, målsättningar och transparent informationsgivning.

• Sedan 2017 har Swedbank drastiskt minskat finansieringen av företag inom olje- och gassektorn från 21,4 till 3,9 miljarder kronor.
  • Sedan 2021 har Swedbank slutat finansiera prospektering av nya olje- och gaskällor. Detta gäller också okonventionell utvinning i exempelvis Arktis.
  • Under 2022 har Swedbank satt klimatmål för att minska bankens finansierade utsläpp med upp till 50 procent i sektorerna; bostäder, kommersiella fastigheter, kraftproduktion, olja och gas, samt stål. Utsläppsreduktionen är i linje med 1,5 graders-målet och Swedbanks åtaganden inom Net-Zero Banking Alliance.

Läs mer om Swedbanks klimatåtagande:

Position Statement Climate Change
Klimatmål för låneportföljen
Ramverk för hållbar upplåning och finansiering

Kontakt:
Unni Jerndal, senior rådgivare, telefon +46 73 092 11 80.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se