Swedbanks valberedning - förslag till årsstämman 26 mars 2020

• Till omval föreslås de nuvarande styrelseledamöterna Göran Persson, Bo Magnusson, Kerstin Hermansson, Josefin Lindstrand och Anna Mossberg.
  • Till nyval föreslås Bo Bengtsson, Göran Bengtsson, Hans Eckerström, Bengt Erik Lindgren och Biljana Pehrsson.
  • Bodil Eriksson, Mats Granryd, Bo Johansson och Magnus Uggla har avböjt omval.
  • Till styrelseordförande föreslås Göran Persson.

Valberedningens förslag innebär att antalet bolagsstämmovalda styrelseledamöter i Swedbank ökas från nio till tio, varav sex män och fyra kvinnor, jämfört med beslutet på den extra bolagsstämman i juni 2019.

Bo Bengtsson och Göran Bengtsson har lång erfarenhet av bank- och finansbranschen. Bo Bengtsson är idag VD i Sparbanken Skåne och Göran Bengtsson är VD i Falkenbergs Sparbank.

Hans Eckerström har en bakgrund som partner i Nordic Capital och är nu bl.a. ordförande i Nobia AB och ledamot i Nordstjernan AB och Thule Group AB.

Bengt Erik Lindgren har många års erfarenhet av styrelsearbete i olika banker. Han har varit vice VD i Swedbank 2005-2010, vice VD i Föreningssparbanken 2001-2005 och VD på Spintab 2000 -2001. Idag är Bengt Erik Lindgren bl.a. styrelseledamot i Länsförsäkringar Bank AB och Humlegården Fastigheter AB, samt ordförande i Prevas AB.

Biljana Pehrsson har gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen och hon är idag VD för Kungsleden AB.

Oberoende enligt Svensk kod för bolagsstyrning
Samtliga föreslagna ledamöter, utom Bo Bengtsson och Göran Bengtsson, är att anses som oberoende i förhållande till banken och bankledningen. Samtliga föreslagna ledamöter är att anses som oberoende i förhållande till bankens större aktieägare.

Vidare kan noteras att samtliga för nyval föreslagna ledamöter har meddelat valberedningen att de, senast i samband med årsstämman, avser lämna de uppdrag som inte är förenliga med uppdraget i Swedbank, samt även lämna de övriga uppdrag som behövs för att de ska kunna fullgöra uppdraget i Swedbank på bästa sätt.

Valberedningens ordförande Lennart Haglund säger i en kommentar:

”Valberedningens förslag har arbetats fram sedan valberedningen intervjuat samtliga styrelseledamöter om det senaste årets händelser och hur banken hanterat dessa. Ett antal ledamöter gav på ett tidigt stadium besked att de avböjde omval. Valberedningen menar att bankens styrelse under året agerat kraftfullt för att reda ut brister i bankens arbete mot penningtvätt och lägga grunden till att återskapa förtroendet för banken.

Det förslag till styrelse som valberedningen presenterar idag – med omval av fem ledamöter och val av fem nya ledamöter - ger Swedbank en styrelse med såväl bred och djup bankerfarenhet som stor kunskap om de utmaningar och möjligheter bankverksamhet står inför. Som styrelseordförande föreslås Göran Persson och som vice styrelseordförande föreslås styrelsen besluta att utse Bo Magnusson.

Vi vill rikta ett varmt tack till Bodil Eriksson, Mats Granryd, Bo Johansson och Magnus Uggla för deras arbete i styrelsen och medverkan till att lösa bankens problem på ett tillfredsställande sätt, speciellt under 2019.”

Valberedningen föreslår att advokaten Wilhelm Lüning väljs till ordförande vid årsstämman 2020.

I Swedbanks valberedning ingår ordförande Lennart Haglund (Sparbankernas Ägareförening), Ylva Wessen (Folksam), Charlotte Rydin (Alecta), Anders Oscarsson (AMF och AMF Fonder), Peter Karlström (Sparbanksstiftelserna) och Göran Persson (Ordförande i Swedbank).

Valberedningens fullständiga förslag, inklusive förslag till arvode åt styrelseledamöter och revisorer, kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman och finnas tillgänglig på Swedbanks webbplats. Swedbank håller årsstämma den 26 mars 2020, på Cirkus, Djurgårdsslätten 43-45, Stockholm.

För ytterligare information:
Lennart Haglund, valberedningens ordförande, tfn +46 705 575129

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 98 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2019 uppgick rörelseresultatet till 5 401 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Läs mer på www.swedbank.se

Lennart Haglund, valberedningens ordförande