Swedbanks valberedning - förslag till årsstämman 30 mars 2023

• Till omval föreslås Göran Persson, Göran Bengtsson, Annika Creutzer, Hans Eckerström, Kerstin Hermansson, Helena Liljedahl, Bengt Erik Lindgren, Anna Mossberg, Per Olof Nyman, Biljana Pehrsson och Biörn Riese.
  • Till styrelseordförande föreslås Göran Persson.
  • Omval föreslås av PwC AB som revisor.

Valberedningens förslag innebär att antalet bolagsstämmovalda styrelseledamöter i Swedbank föreslås vara elva, dvs. en färre än 2022, varav sex män och fem kvinnor.

Oberoende enligt svensk kod för bolagsstyrning
Samtliga föreslagna ledamöter, utom Göran Bengtsson, är att anse som oberoende i förhållande till banken och bankledningen. Samtliga föreslagna ledamöter är att anse som oberoende i förhållande till bankens större aktieägare.

Valberedningens ordförande Lennart Haglund säger i en kommentar:

─ Swedbanks styrelse fungerar väl och har rätt kompetens. Därför föreslår vi omval av samtliga ledamöter. Samtidigt vill vi tacka Bo Bengtsson för hans insatser i Swedbanks styrelse och önska honom lycka till i sin nya roll i Swedbanks koncernledning.

Valberedningen föreslår vidare att advokat Wilhelm Lüning väljs till ordförande vid årsstämman 2023.

I Swedbanks valberedning ingår ordförande Lennart Haglund (Sparbankernas Ägareförening), Ylva Wessén (Folksam), Anders Oscarsson (AMF och AMF Fonder), Annette Björkman (Sparbanksstiftelserna), Martin Jonasson (Andra AP-fonden), och Göran Persson (Ordförande i Swedbank).

Valberedningens fullständiga förslag, inklusive förslag till arvode åt styrelseledamöter och revisorer, samt förslag till Principer för hur valberedningen ska utses och Instruktion för valberedningen, kommer att presenteras i samband med kallelsen till årsstämman och finnas tillgängligt på Swedbanks webbplats.

Swedbank håller årsstämma den 30 mars 2023.

För ytterligare information:
Lennart Haglund, valberedningens ordförande, tfn +46 705 575 129.