Tomas Hedberg ny VD för Swedbank Robur

Tomas Hedberg har utsetts till ny VD för Swedbank Robur. Tomas Hedberg arbetar för närvarande som chef för ränte- och valutahandel på Stora företag & institutioner på Swedbank och har under många år haft ledande positioner inom den finansiella sektorn. Han tillträder sin nya tjänst den 28 januari 2013.

– Det är mycket glädjande att Tomas har tackat ja till uppdraget. Han har en gedigen bakgrund som ledare och kompetens inom den finansiella sektorn, både på kund- och produktsidan vilken kommer att bli mycket värdefull för att fortsätta att utveckla vår strategi som den ledande banken inom sparandeområdet, säger Catrin Fransson, styrelseordförande i Swedbank Robur och chef för Group Products på Swedbank.

Swedbank Robur är Sveriges största och en av Nordens ledande kapitalförvaltare och ett helägt dotterbolag till Swedbank. Var tredje svensk sparar i Swedbank Roburs fonder. Swedbank Roburs förvaltning har genom åren belönats med en rad utmärkelser från analysföretagen Lipper och Morningstar.

– Jag är väldigt stolt över att få förtroendet att leda Swedbank Robur. Kapitalförvaltare och fondbolag står inför en rad utmaningar framöver där bland annat transparens och ägarfrågor är oerhört viktiga områden. Att spara i fonder ska ses som en viktig del i ett långsiktigt sparande och jag ser nu fram emot att tillsammans med Swedbank Roburs duktiga medarbetare fortsätta förenkla och förtydliga erbjudande till våra kunder och samtidigt vara med och forma Swedbanks hela erbjudande inom sparaområdet, säger Tomas Hedberg, tillträdande VD i Swedbank Robur

Marianne Nilsson som varit tillförordnad VD sedan maj 2012 fortsätter som vice VD och ansvarig för ägarfrågor i Swedbank Robur.

För ytterligare information:
Catrin Fransson, styrelseordförande, Swedbank Robur, tfn: 08-585 922 42
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 7,8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 311 kontor i Sverige och cirka 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 30 september 2012 uppgick balansomslutningen till 1 965 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se.