Tre av tio par oense om pengar – färre gräl med jämställd ekonomi

Nästan tre av tio som lever tillsammans med någon har konflikter om ekonomi. Vanligast är bråk om vad man ska lägga pengarna på och om att man tar olika ansvar för ekonomin. Par med en mer jämställd ekonomi grälar mindre om pengar. Det visar en undersökning från Kantars Sifopanel på uppdrag av Swedbank.

72 procent av de som lever tillsammans fattar privatekonomiska beslut ihop. Ändå grälar en del om pengar. Många män lägger mer pengar på prylar, fritidsintressen och sparande än kvinnor, medan kvinnor oftare betalar hushållets småutgifter.

- Just vad man ska lägga pengarna på är ett vanligt konfliktämne. Det är viktigt att prata ihop sig och att inkludera alla utgifter så båda får förutsättningar att bygga en trygg ekonomi. Med en jämställd ekonomi minskar bråken om pengar, säger Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom på Swedbank.

Hur man fördelar ansvaret för ekonomin, och större ekonomiska beslut som bostadsbyte, renovering och bilköp är andra vanliga konflikter. 20 procent av paren är oense om hur mycket semestern får kosta.

Par med separata ekonomier har oftare konflikter om pengar
Par med separata ekonomier bråkar oftare om pengar än de med gemensam ekonomi. Bland par som gått skilda vägar uppger hälften att de hade konflikter om ekonomin.

-  Skiljer det i inkomst innebär en gemensam ekonomi en mer jämställd ekonomi. Då får båda förutsättningar att bygga upp en ekonomi som gör att man kan klara sig på egen hand om det en dag skulle behövas, säger Madelén Falkenhäll.

Om man inte jämnar ut skillnaderna genom att den som tjänar mer också betalar mer för de gemensamma utgifterna, påverkar det ekonomin även på sikt. Den med lägre inkomst får till exempel sämre förutsättningar att spara.

- Om den ena har mindre pengar kvar till sparande kan det över tid skilja flera hundra tusen kronor i sparkapital, säger Madelén Falkenhäll.

Kontakt:
Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom, tfn +46 76 790 1638
Charlotte Nilsson, pressansvarig, tfn +46 76 534 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se