Trygghet viktigt för unga vuxnas livsval och ekonomiska beslut

Unga vuxna värdesätter en trygg anställning, upplever att de har bra koll på sin privatekonomi och förstår vikten av att spara. Trots det har tre av fyra dåligt samvete för sin ekonomi och oroar sig för till exempel sitt sparande, pensionen och bostadsfrågan. Många missar också vikten av a-kassa och tjänstepension. Det visar en ny rapport från Swedbank om unga vuxnas ekonomi och livsval.

Unga vuxna mellan 18 och 29 år vill studera och jobba med något de är intresserade av. När de ska välja yrke prioriterar de en trygg anställning högt. Att driva eget, en sysselsättning som ofta är förknippad med mer ekonomisk osäkerhet, kommer däremot längre ner. Bara tre procent driver företag idag och endast 26 procent skulle vilja göra det.

– Trygghet genomsyrar flera av de val som unga vuxna gör, från studier och jobb till hur de ser på sitt sparande och framtida boende. Att ta klivet ut i vuxenlivet innebär ett stort ekonomiskt ansvar och i en orolig tid med dess ekonomiska efterverkningar är det förståeligt att man vill känna sig trygg i de viktiga livsval man gör, säger Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.

Var tredje är inte med i a-kassan och många missar vikten av tjänstepension
Trots att trygghet är en stark drivkraft missar många unga vuxna grundläggande trygghetsfrågor. Var tredje som arbetar är till exempel inte med i någon a-kassa och bara 22 procent uppger avsättning till tjänstepension som en av de viktigaste faktorerna när de väljer arbetsgivare.

– Att gå med i a-kassan är bland det första man bör göra när man börjar jobba. Det är en viktig försäkring som skyddar ekonomin om man skulle bli av med jobbet. Och jobbar man utan tjänstepension under hela sitt arbetsliv kan det innebära 30-40 procent lägre pension, säger Madelén Falkenhäll.

Lön stark drivkraft till studier för många unga kvinnor
Möjligheter till en bra lön är en större drivkraft till studier för unga kvinnor än för män. För kvinnor kommer det på andra plats när de listar skälen till att de studerar, medan män prioriterar personlig utveckling högre. Att jobba med något som intresserar dem ligger i topp för båda.

– Det är intressant att lönen i större utsträckning är en drivkraft till studier för kvinnor än för män. Andelen av befolkningen med eftergymnasial utbildning är också högre bland kvinnor än män. Trots det är kvinnors inkomster lägre, säger Madelén Falkenhäll.

Tre av fyra oroar sig och många har svårt att räkna ut kostnad för lån
Många unga vuxna upplever att de har tillräcklig kunskap för att kunna fatta bra beslut om sin privatekonomi. Trots det har tre av fyra dåligt samvete eller känner oro gällande privatekonomin. Vanligast är att oroa sig för att man sparar för lite och för sin framtida pension. Många är också oroliga för sin bostadssituation.

Mindre än hälften av de unga vuxna vet hur man räknar ut den totala kostnaden för ett lån eller en avbetalning. Av de som har tagit konsumtions- eller snabblån eller handlat på avbetalning är det bara åtta av tio som uppger att de betalat tillbaka utan problem.

– Att många unga vuxna inte vet hur man räknar ut den totala kreditkostnaden för ett lån är problematiskt. En räntefri avbetalning kan ändå bli väldigt dyr eftersom det ofta läggs på administrativa kostnader. Det är viktigt att ha koll på, säger Julia Hofvendahl, ekonom, Swedbank.

Många sparar för trygghet – krypto intresserar en del
Mer än 90 procent av de unga sparar. De flesta sparar till en buffert eller för att känna sig ekonomiskt trygg. Vid sidan av mer traditionella sparformer som konto, fonder och aktier märks också ett gryende intresse hos framför allt unga män att investera i kryptovalutor.

För mer information, se bilagor eller besök www.swedbank.se/privatekonomi.

Kontakt:
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38
Julia Hofvendahl, ekonom, tfn 073-072 89 15
Hannes Mård, presskommunikatör, tfn 073 057 41 95

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank Group är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Det är intressant att lönen i större utsträckning är en drivkraft till studier för kvinnor än för män. Andelen av befolkningen med eftergymnasial utbildning är också högre bland kvinnor än män. Trots det är kvinnors inkomster lägre.
Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.
Julia Hofvendahl, ekonom, Swedbank.