Tuff höst för landets studenter – ekonomin har krympt med en fjärdedel i år

Inflationen slår hårt på studentekonomin. Sedan januari i år har landets studenter 25 procent mindre kvar att leva på och är därmed tillbaka på 2014 års nivåer, räknat i fasta priser. 40 procent stressar eller oroar sig för ekonomin och ännu fler har tagit av sitt sparande för att få ekonomin att gå ihop. Det visar en sifo-undersökning och nya beräkningar från Swedbank.

Förra veckan började drygt 265 500 nya studenter på universitet eller högskola. Nu väntar en ekonomiskt tuff höst för både nya och befintliga studenter.

- Bara i år har studenternas ekonomiska utrymme minskat med 25 procent, och hösten ser inte ut att bli bättre. Terminsstart innebär flera nya utgifter och det kan svida rejält på kontot, särskilt nu när marginalerna krymper och CSN-bidraget ska täcka flera stigande utgifter. Det gäller att ha en plan för vad pengarna ska räcka till, säger Julia Hofvendahl, Swedbanks ungdomsekonom.

Stora kostnadsskillnader mellan olika studieorter
Boendet står för en stor del av de löpande utgifterna, och det skiljer en hel del mellan olika studieorter. De som bor i egen studentlägenhet i exempelvis Uppsala betalar 1 500 kronor mer än de som har ett motsvarande studentboende i Kristianstad. I praktiken kan det bli betydligt mer än så, eftersom bristen på studentbostäder gör att många behöver hyra en mycket dyrare bostad.

- På dyrare studieorter är det extra tufft att få budgeten att gå ihop. Då kan extrajobb bli nödvändigt för att ha råd att bo kvar och fortsätta med studierna. Men kom ihåg att hålla koll på fribeloppet, överstiger man det kommer studiebidrag och lån räknas ner, säger Julia Hofvendahl.

Rekordhögt tillskott nästa år – men det mesta går åt till nödvändiga utgifter
Nästa år väntas en liten ljusning för studenterna eftersom prisbasbeloppet då höjs rejält. Från och med januari får den som studerar heltid med fullt studiebidrag drygt 1 100 kronor mer per månad. Det är den största ökningen på många år.

- Nu gäller det för studenterna att hålla i och härda ut tills den efterlängtade höjningen av studiebidraget kommer i januari. Men det är inget överflödigt lyxliv som väntar studenterna under nästa år heller. En betydande del av tillskottet kommer behöva gå till mat och annat nödvändigt eftersom prisökningarna väntas fortsätta öka, säger Julia Hofvendahl.

För mer information, tips från Swedbanks ungdomsekonom och hela undersökningen, se bilaga.

För mer information:
Julia Hofvendahl, ungdomsekonom, tfn 073-072 89 15
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, tfn 076-534 66 12
www.swedbank.se/privatekonomi
www.swedbank.se/framtid
www.swedbank-aktiellt.se/blogg/hofvendahl/

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se