Unga utan pensionskoll riskerar att göra livsval som ger låg pension

Mer än 70 procent av 18-34-åringarna upplever att de har liten eller ingen kunskap om hur pensionssystemet fungerar. Utan koll riskerar de att göra livsval som kan innebära lägre och i värsta fall halverad pension. Det visar en ny Sifo-undersökning och beräkningar från Swedbank och sparbankerna.

- Man behöver inte sätta sig in i pensionssystemet i detalj, men ju tidigare man förstår vad som styr pensionen, och hur man själv kan påverka den, desto större möjligheter har man att göra val som ger en god pension, säger Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.

Den totala inkomsten under hela arbetslivet ligger till grund
Pensionen består av allmän pension från staten och tjänstepension från arbetsgivaren. Hur hög pensionen blir grundas på hur stor sammanlagd inkomst man haft under hela arbetslivet. De allra flesta som arbetar heltid ända fram till sin pensionsålder och gör det på en arbetsplats som sätter av till tjänstepension kan räkna med att få en pension på runt 70 procent av den lön man har åren före pension. Men alla val man gör som påverkar lön och antal arbetade år får betydelse för pensionen, och en lägre total livsinkomst ger en lägre pension

- Lön och antal år i arbete är avgörande för vilken pension du får. Drar du till exempel ut på studierna eller tar ett sabbatsår kommer pensionen påverkas negativt. För att kompensera att man kommer in ett par år senare på arbetsmarknaden kan man istället behöva jobba något år längre än sin egentliga pensionsålder, säger Madelén Falkenhäll.

Frånvaro från arbetsmarknaden sänker pensionen med tusenlappar varje månad
En lärare som skjuter två år på sitt inträde på arbetsmarknaden får till exempel 1 200 kronor lägre pension varje månad. Jobbar samma person ett år längre än sin pensionsålder innebär det runt 1 300 kronor mer i pension varje månad.

Även längre perioder av deltidsarbete påverkar pensionen negativt. Med genomsnittliga löner innebär tio års halvtidsarbete att pensionen minskar med runt 2 500 kronor per månad. Föräldraledighet och deltidsarbete under småbarnsår innebär också lägre avsättning till pension. Den effekten är dock inte så stor eftersom staten och kollektivavtal kompenserar för den lägre inkomsten under småbarnsåren.

Utan tjänstepension kan pensionen halveras
Tjänstepensionen, den del som arbetsgivare sätter av, står för en stor del av den totala pensionen. Därför är det viktigt att arbeta hos en arbetsgivare som sätter av till det. Att arbeta utan tjänstepension ett helt arbetsliv kan för en höginkomsttagare innebära halverad pension, medan det för en medelinkomsttagare kan innebära 25-30 procent lägre pension. Även perioder utan tjänstepension påverkar. Jobbar man i tio år hos en arbetsgivare som inte sätter av till tjänstepension får man räkna med 1 000-2 000 kronor lägre pension, beroende på hur hög lön man har.

- Att jobba utan tjänstepension får enorm effekt på pensionen. Sätter inte din arbetsgivare av till tjänstepension försök att få den att göra det eller att kompensera dig i lön så du kan spara motsvarande själv. Gör den inte det bör man försöka att byta arbetsgivare, säger Madelén Falkenhäll.

Se bifogad pdf för tips och mer information

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38
Ralf Bagner, pressansvarig, tfn 073-0421649
www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se