Unni Jerndal ny presschef på Swedbank

Swedbank har rekryterat Unni Jerndal till rollen som presschef. Unni Jerndal kommer senast från rollen som kommunikationschef på Bankgirot.

Unni Jerndal kommer att rapportera till bankens kommunikationschef Gabriel Francke Rodau samt ingå i ledningsgruppen för Group Communication.

- I Unni Jerndal får Swedbank en av branschens mest erfarna kommunikatörer och en ledare som i sina tidigare uppdrag sett banken från såväl medias, myndigheters som en teknikpartners perspektiv. Hon har en djup förståelse för kommunikationens roll i den föränderliga marknad som Swedbank befinner sig på och kommer bidra till att stärka bilden av Swedbank, säger Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef Swedbank.

- Det här ska bli så roligt! Jag är både stolt och glad över att få ansluta till Swedbanks skickliga kommunikationsteam och leda arbetet med press- och kriskommunikation. Swedbanks samhällsengagemang och värderingsdrivna ledarskap - mitt i den omvälvande digitaliseringen - känns mycket attraktivt, säger Unni Jerndal, tillträdande presschef Swedbank.

Unni Jerndal börjar på Swedbank den 1 maj 2019.

För ytterligare information:
Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef, Swedbank +46 70 144 89 66

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 186 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2018 uppgick balansomslutningen till 2 246 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

I Unni Jerndal får Swedbank en av branschens mest erfarna kommunikatörer och en ledare som i sina tidigare uppdrag sett banken från såväl medias, myndigheters som en teknikpartners perspektiv. Hon har en djup förståelse för kommunikationens roll i den föränderliga marknad som Swedbank befinner sig på och kommer bidra till att stärka bilden av Swedbank.
Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef Swedbank
Det här ska bli så roligt! Jag är både stolt och glad över att få ansluta till Swedbanks skickliga kommunikationsteam och leda arbetet med press- och kriskommunikation. Swedbanks samhällsengagemang och värderingsdrivna ledarskap - mitt i den omvälvande digitaliseringen - känns mycket attraktivt.
Unni Jerndal, tillträdande presschef Swedbank