Uppdatering om den estniska åklagarens utredning av Swedbank AS

Swedbank AS i Estland har i dag fått information av den särskilda ekobrottsutredaren vid rikspolisen i Estland. Swedbank AS har blivit kallad till förhör som misstänkt i en utredning.

Som tidigare har meddelats i samband med Swedbanks kvartalsrapporter, överlämnade den estniska finansinspektionen en del av sin utredning till Åklagarmyndigheten i Estland 2019. Utredningen granskar om penningtvätt eller annan kriminell verksamhet har förekommit inom Swedbank AS.

Swedbank AS samarbetar med myndigheten och delar all information som efterfrågas.

Banken har ingen ytterligare information om utredningen eller vilka effekter den kan få.

Kontakt:
Unni Jerndal, senior rådgivare, unni.jerndal@swedbank.com, tel: 073 092 11 80
Annie Ho, chef investerarrelationer, annie.ho@swebank.se, tel: 070 343 78 15

Denna information är sådan som Swedbank är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-03-14 16:30 CET.

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se