• Swedbank/

Utökat amorteringskrav försämrade husköpkraften – Boindex sjönk till 132,5 tredje kvartalet i år

Hushållens husköpkraft sjönk tredje kvartalet i år. Husköpkraften försämrades genom utökat amorteringskrav, trots positiva faktorer som stigande disponibelinkomster, sjunkande räntor och en säsongsmässig nedgång i huspriserna. Därmed fick hushållen det svårare att få råd med husköpet. Boindex, som mäter husköpkraften utifrån medianpriser på småhus, bolåneräntor och hushållens disponibelinkomster samt övriga boendekostnader, sjönk till 132,5 för riket som helhet tredje kvartalet i år, jämfört med andra kvartalets siffra på 134,1.

Utifrån Swedbanks norm är Boindex 100 när hushållen använder 30 procent av sin disponibelinkomst till boendekostnader, och därmed har de råd med sina husköp. Ju högre Boindex, desto högre är marginalerna och därmed husköpkraften.

Det tredje kvartalets utfall innebär att hushållens inkomstmarginaler vid husköp är 32,5 procent. Siffran är stark i sig. Endast vid tre tillfällen tidigare har marginalerna varit bättre. Den första gången var mot slutet av 2009 då räntorna sjönk dramatiskt i spåren av den ekonomiska krisen. Ytterligare en våg av räntesänkningar, som inleddes i början av 2012, gjorde att marginalerna hamnade över 30 % också under mitten av 2013. Sjunkande räntor bidrog även till det tredje tillfället som var andra kvartalet i år.

– Bankföreningens krav på amortering ned till 70% belåningsgrad jämfört med tidigare 75% som infördes fullt ut 1 Juli, slår hårdare än de positiva effekterna från ökade disponibelinkomst, kraftigt sjunkande räntor och en säsongsmässig nedgång i medianpriserna på småhus. Därför sjunker husköpkraften, säger Jan Ihrfelt på Swedbank Research.

Försämring överlag, men störst negativ effekt i Stockholm
Husköpkraften försämrades i riket som helhet, i de tre storstadsregionerna samt i medelstora städer och i övriga landet. Med klart högre medianpriser än i övriga landet drabbas Stockholmsregionen hårdast av de strängare amorteringsreglerna, vilket gör att boindex sjunker kraftigast i denna region. Enligt Swedbanks norm ligger alla kommuner och regioner över 100, vilket innebär att de i dagsläget har råd med sitt boende utan att göra avkall på annan konsumtion.

Samtliga Boindex finns tillgängliga i tabellform i bifogat dokument eller på www.swedbank.se/boindex.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Ihrfelt, Swedbank Research, tfn: 08-585 936 48 eller jan.ihrfelt@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 318 kontor i Sverige och 170 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2014 uppgick balansomslutningen till 2 078 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se