• Swedbank/

Välkommen till presentation av rapporten ”Brexit: Ett slag mot kronan och svensk tjänstesektor”

Den 23 juni går britterna till valurnorna för att rösta om medlemskap i Europeiska Unionen. Som ett icke-euroland och – i många frågor - nära allierat med Storbritannien är Sverige särskilt sårbart för de konsekvenser ett brittiskt utträde kan få. Vi identifierar tre kanaler som är extra utsatta: den finansiella, den politiska och den ekonomiska (utrikeshandeln).

Vi diskuterar vad vi kan vänta oss inom respektive område. Den sannolikt omtumlande marknadsoron skulle på medellång sikt lägga sig, men en utdragen period av osäkerhet skulle vid ett utträde kunna dämpa svensk tillväxt mer långsiktigt. Lägg därtill ett politiskt splittrat EU och en brittisk tjänstesektor som inte nödvändigtvis kommer att omfattas av frihandel. Detta påverkar också svensk ekonomi.

Varmt välkommen på pressträff.

Datum:             tisdagen den 26 april 2016
Tid:                   13:00 - ca.14:00 (rapporten publiceras kl. 13:00)
Var:                  Swedbank, Regeringsgatan 30-32, Hus A, Plan 4
Medverkande: Cathrine Danin, ekonom, Anna Breman, chefekonom

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cathrine Danin, ekonom, tfn: 070 540 68 78, cathrine.danin@swedbank.se

Anna Breman, chefekonom, tfn: 070 314 95 87, anna.breman@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter.  Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 275 kontor i Sverige och 144 kontor i de baltiska länderna. 2015 hade vi 850 miljoner digitala kontakter med våra kunder i Sverige. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 december 2015 uppgick balansomslutningen till 2 149 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.se