Viktiga datum inför deklarationen

I deklarationen 2020 deklarerar du för dina inkomster under 2019. Senast den 4 maj 2020 ska deklaration vara inlämnad men det finns fler datum att hålla koll på.

Första datum att hålla koll på är redan idag den 12 februari. Senast då ska du som kommer få ”kvarskatt” ha betalat in det belopp som överstiger 30 000 kronor på ditt skattekonto. Annars börjar en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas på beloppet över 30 000 kronor. Om du betalar in via Swish (upp till 15 000 kronor per dygn) bokförs inbetalning på ditt skattekonto samma dag som du gör Swish-betalningen. Vid betalning via bankgiro bokförs betalningen på skattekontot tidigast följande bankdag.

- Om man har möjlighet bör man betala det överskjutande beloppet med en gång så man slipper ränteutgiften. Viktigt att komma ihåg är att ränteutgiften inte är avdragsgill, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.

Deklaration digitalt eller på papper
Har du en digital brevlåda får du deklarationen digitalt i början av mars. Om du inte har en digital brevlåda kan du skaffa en sådan senast den 27 februari 2020. På skatteverket.se ser du vilka leverantörer du kan använda. Om du inte har en digital brevlåda får du deklarationen med posten mellan den 13 mars och den 15 april.  Skatteverkets e-tjänst för deklaration öppnar den 17 mars.

- Även om du inte hunnit skaffa en digital brevlåda i tid kan du logga in i Skatteverkets app och e-tjänst med till exempel Mobilt BankID och titta på din deklaration, göra eventuella ändringar samt skicka in deklarationen från och med den 17 mars. Du behöver alltså inte vänta på pappersdeklarationen, säger Arturo Arques.

Skattepengar i april
Om du deklarerar digitalt senast den 31 mars kan du få eventuell skatteåterbäring redan i början av april. Men då får du inte göra några ändringar eller tillägg i deklarationen. En ändring kan till exempel vara om du ska redovisa försäljning av bostad eller vill göra avdrag för resor till och från arbetet. Du behöver inte ha digital brevlåda för att kunna få skattepengar i april. Däremot får du din deklaration tidigare om du har skaffat det.

- Även om du ska göra ändringar är det ändå en god idé att sätta igång att deklarera så snart som möjligt. Det kan vara saker du behöver kolla upp och då kan det vara skönt att slippa vara ute i sista minuten. Det är också ett sätt att skaffa sig en överblick på sin ekonomi under ett år, säger Arturo Arques.

Övriga datum när skatteåterbäringen kan komma
Om du lämnar in deklarationen efter den 31 mars, gjort tillägg eller ändringar får du eventuell skatteåterbäring från och med juni 2020:

• Deklarerat senast den 4 maj, digitalt eller på papper: 9–20 juni 2020
• Deklarerat med hjälp av redovisningsbyrå, senast den 15 juni (byråanstånd): 4–7 augusti 2020
• Den som tidigare inte fått besked om slutlig skatt eller saknar skatteregistrering i Sverige: 8–11 december 2020

För att få din skatteåterbäring utbetald automatiskt behöver du ha anmält ett konto till Skatteverket, det kan ta några bankdagar att få det registrerat. Om du inte anmält konto står pengarna kvar på ditt skattekonto.

Får du mindre än 100 kronor tillbaka i skatteåterbäring betalas pengarna inte ut. I stället finns pengarna kvar på ditt skattekonto.

Läs mer om att deklarera på skatteverket.se
Du kan även ringa Skatteupplysningen 0771–567 567 (utlandet: + 46 8 564 851 60)

Tips inför deklarationen

• Betala in kvarskatt på belopp över 30 000 kronor senast den12 februari och senast den 4 maj för belopp under 30 000 kronor så behöver du inte betala kostnadsränta.
• Skaffa en digital brevlåda senast den 27 februari så kan du se din deklaration i början av mars.
• Skaffa e-legitimation, till exempel Mobilt BankID så kan du se deklarationen och deklarera i Skatteverkets app och e-tjänst från och med den 17 mars, även om du saknar digital brevlåda eller inte hunnit få din pappersdeklaration.

Viktiga datum för din deklaration fram till maj 2020
Februari
12 februari: Sista dagen att betala kvarskatt över 30 000 kronor för att undvika kostnadsränta.
13 februari: Kostnadsränta (1,25 procent) börjar räknas på kvarskatt över 30 000 kronor.
27 februari: Sista dagen att skaffa digital brevlåda, för dig som vill ha skattepengarna i april.

Mars
13 mars – 15 april: Du som inte har digital brevlåda får din deklaration med posten.
17 mars: Du kan börja deklarera i appen och e-tjänsten. Har du e-legitimation kan du börja deklarera även om du inte hunnit få din pappersdeklaration.
31 mars: Sista dagen att godkänna din deklaration i Skatteverkets app eller e-tjänst om du inte ändrar eller lägger till något.
April
7–8 april: Skatteåterbäring för dig som godkände din deklaration digitalt senast den 31 mars, utan att ändra eller lägga till något. Saknar du digital brevlåda får du slutskattebeskedet med posten 1–2 veckor senare.
Maj
4 maj: Sista dagen att lämna in din inkomstdeklaration och sista dagen att betala kvarskatt under 30 000 kronor för att undvika kostnadsränta.
5 maj: Kostnadsränta (1,25 procent) börjar räknas på kvarskatt under 30 000 kronor.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62              www.swedbank.se/arturosblogg
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16       www.swedbank.se/privatekonomi
                                                                                          www.swedbank.se/framtid

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har totalt 208 kontor och drygt 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 98 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Citat

Om man har möjlighet bör man betala det överskjutande beloppet med en gång så man slipper ränteutgiften. Viktigt att komma ihåg är att ränteutgiften inte är avdragsgill.
Arturo Arques, privatekonom Swedbank och sparbankerna