Viktigt att ha koll på föreningens ekonomi vid bostadsrättsköp

Bostadsrättsinnehavare har inte bara sin egen ekonomi att ta hänsyn till – de påverkas också av hur välskött bostadsrättsföreningen är. Med koll både på den egna och föreningens ekonomi ökar chanserna till en bättre bostadsaffär och tryggare privatekonomi. Det visar en ny analys från Swedbank och sparbankerna.

Hushållens lån med bostad som säkerhet uppgick enligt SCB till 3 700 miljarder i december 2020. Av dessa var 2 400 miljarder lån till småhus och ägarlägenheter och 1 200 miljarder lån till bostadsrätter. Men de som bor i bostadsrätter har även lån på 508 miljarder som tas gemensamt av de boende genom bostadsrättföreningarna. Hur föreningens skuldsättning påverkar bostadsrättsinnehavarna beskrivs i Swedbank och sparbankernas nya analys Bostadsrättsföreningars skuldsättning och räntekänslighet.

-Som bostadsrättshavare räcker det inte med att ha koll på den egna ekonomin, det är också viktigt att ha koll på bostadsrättsföreningens ekonomi. Har du det ökar chanserna till en bättre bostadsaffär och en tryggare boendeekonomi, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

En högt belånad bostadsrättsförening kan ge höjda avgifter på sikt

Det finns föreningar som inte har några lån alls och det finns föreningar, speciellt nybyggda, som har stora lån. Som medlem i en bostadsrättsförening är man med och betalar ränta och amortering på föreningens lån genom årsavgiften. En högt belånad bostadsrättsförening riskerar att behöva höja årsavgifterna kraftigt om räntorna på föreningens lån stiger. För en lägenhet på 75 kvadratmeter boyta kan det handla ett par tusen kronor i månaden.

För att kunna jämföra hur hög belåning olika föreningar har används ett nyckeltal där lånet fördelas på boendeytan eller bostadsrättsföreningens totalyta. Den genomsnittliga skuldsättningen per kvadratmeter boyta (BOA) för nya och befintliga lägenheter under 2019 var knappt 6 000 kronor. Det innebär att en lägenhet på 75 kvadratmeter utöver hushållets egna lån har 450 000 kronor av föreningens lån kopplade till lägenheten.

- Ta hänsyn till föreningens skuldsättning när du köper bostadsrätt och inkludera lägenhetens andel av föreningens lån i budet. Begär säljaren 40 000 kronor per kvadratmeter och föreningen har 12 000 kronor i lån per kvadratmeter är det egentliga priset 52 000 kronor per kvadratmeter, säger Arturo Arques.

Även kommande renoveringsbehov kan påverka ekonomin

Det är inte ovanligt att en nyproducerad bostadsrättsförening har en hög skuldsättning på till exempel 12 000 till 14 000 kronor per kvadratmeter boyta. Det är heller inte ovanligt att äldre föreningar har en låg skuldsättning på 2 000 till 3 000 kronor per kvadratmeter boyta. Som konsument bör man vara extra observant på äldre föreningar med hög skuldsättning.

- Titta inte bara på skuldsättningen, ta också reda på föreningens renoveringsbehov. En gammal förening har ofta låg skuldsättning men också ofta omfattande renoveringsbehov, till skillnad från en nyproduktion. Idealet är naturligtvis en förening med låg skuldsättning och inga renoveringsbehov, säger Arturo Arques.

Tips från Swedbank och sparbankerna
  • Läs bostadsrättsföreningens årsredovisning. Det finns mycket värdefull information om till exempel föreningens ekonomi och behov av framtida renoveringar.
  • Kontakta någon i styrelsen. De som sitter i styrelsen har information som inte framgår av årsredovisningen. Fråga om framtida renoveringsbehov, eventuella juridiska tvister med leverantörer eller medlemmar och be om att få ta del av föreningens underhållsplan där man kan läsa om det behöver göras några stora och dyra renoveringar de närmaste åren.
  • Fråga fastighetsmäklaren. Fastighetsmäklaren kan hjälpa dig med att beräkna lägenhetens andel av föreningens lån och ge dig annan värdefull information.
  • Undersök lägenheten noga. Som bostadsrättshavare ansvarar du för ytskiktet i lägenheten. Var därför noga med att besikta lägenheten.
  • Ta hänsyn till föreningens skuldsättning. De flesta bostadsrättsföreningar har lån. Nyproducerade bostadsrättsföreningar har ofta lån på 10 000 till 15 000 kronor per kvm boyta (lån i relation till den samlade boytan för samtliga lägenheter). När du lägger bud på en lägenhet bör du inkludera lägenhetens andel av föreningens lån. Begär säljaren 40 000 kronor per kvm och föreningen har 12 000 kronor i lån per kvm är det egentliga priset 52 000 kronor per kvm.

Se bifogad rapport (pdf).

För mer information:

Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62

www.swedbank.se/arturosblogg

Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38

www.swedbank.se/privatekonomi

www.swedbank.se/framtid

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 82 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Som bostadsrättshavare räcker det inte med att ha koll på den egna ekonomin, det är också viktigt att ha koll på bostadsrättsföreningens ekonomi. Har du det ökar chanserna till en bättre bostadsaffär och en tryggare boendeekonomi.
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.