Vinnare av Myrdalspriset 2014 utsedda

Myrdalpriset 2014 har tilldelats Olle Folke, Torsten Persson och Johanna Rickne för artikeln ”Personröster och politisk makt” som publicerades i tidskriften Ekonomisk Debatt nr 1, 2014.

Juryns motivering:

”Väljarnas möjligheter och vilja att påverka politiska beslut är grundbulten i demokratin. Utformningen av valsystem har betydelse för detta. 1998 ändrades det svenska valsystemet så att väljarna gavs möjlighet att kryssa personer på partiernas valsedlar och därmed öka deras chanser att bli valda. Detta system har dock inte väsentligen förändrat vilka som blivit valda jämfört med ordningen på valsedlarna. Folke, Persson och Rickne visar i sin artikel att reformen trots detta inte har varit ett misslyckande. De finner att den person som blivit mest kryssad dramatiskt förbättrar sina chanser att bli förstanamn i nästa val.  Inom kommunens största parti leder personvalsvinst till en markant ökning av sannolikheten att bli kommunstyrelsens ordförande. De mest kryssade kandidaterna kan därför sägas ha fått mer makt av väljarna. Analysen bygger på en modern empirisk metod (”regression discontinuity design”) som beskrivs på ett pedagogiskt sätt i artikeln.”

Myrdalspriset delas ut varje år av Swedbank för att uppmärksamma årets bästa artikel i Nationalekonomiska Föreningens tidskrift Ekonomisk Debatt. I juryn ingår professor Bertil Holmlund, professor Hans Wijkander, reporter Viktor Munkhammar och Swedbanks chefekonom Anna Felländer.

För ytterligare information:
Anna Felländer, chefekonom, Swedbank, tfn: 0767-88 08 11 eller anna.fellander@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 318 kontor i Sverige och 170 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2014 uppgick balansomslutningen till 2 078 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se