Höghastighetsutredningen – Ett steg i rätt riktning

Swedtrain har igår tagit del av utredningen om höghastighetsbanor i Sverige. Vi kan konstatera att om utredningens intentioner genomförs, kommer Sverige att närma sig resten av Europa när det gäller ett modernt transportsystem. Våra medlemsföretag, som verkar i Sverige och resten av Europa och världen, märker vilken uppskattning höghastighetslösningar får av resenärer och vilken nytta det gör för samhället i stort. Höghastighetståg har en given plats i det moderna, resenärsfokuserade och energieffektiva transportsamhället!

Höghastighetståg ersätter inte alternativen väg och flyg överallt, men är på många sträckor ett oslagbart transportsätt med avseende på passagerarkomfort, tidseffektivt resande och liten miljöpåverkan. En investering som kommer att generera dess nyttor många år i framtiden. I Sverige ska detta dock inte enbart ses som en investering för persontransporter. Mycket viktigt är också den spårkapacitet som frigörs för godstrafiken.

Den tillverkande järnvägsindustrin står redo att förse utbyggnaden av höghastighetsnätet med produkter och tjänster. I Sverige finns sedan länge en internationellt sett framstående forskning kring järnvägens produktutveckling och järnvägens roll i samhället. Den tillverkande sektorn utmärks av hög utvecklings och innovationsgrad samt en betydande export. I Sverige sker dels utveckling och tillverkning av tågkoncept, men att tillverka tåg är idag liksom inom bilsektorn, en sammansatt process med komponenter framställda över hela världen. Det finns i Sverige också företag och anställda som tillverkar drivsystem, batterier, kommunikationssystem, godsvagnar, buffrar, koppel, signalsystem med mera hos olika underleverantörer. Swedtrains medlemsföretag ser med tillförsikt fram emot utbyggnaden och är övertygade att det kommer att bli en lyckad lösning, precis som det blivit på så många ställen runt om i världen.

SWEDTRAIN - Branschföreningen för tillverkande, konsult, forsknings och underhållsföretag inom järnvägsbranschen.

SWEDTRAINS styrelse

- Klas Wåhlberg, VD Bombardier Transportation Sweden

- Mats Önner, VD Euromaint Rail

- Anders Hove, VD Buffers Rail

- Peter Söderlund, Dellner Couplers

För mer information kontakta Magnus Davidsson på SWEDTRAIN, 08-782 08 09.

SWEDTRAIN

c/o Teknikföretagens Branschgrupper AB

magnus.davidsson@teknikforetagen.se

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 13 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.