SWEDTRAIN i Almedalen

På temat ”Mer transporter och mindre energi – framtidens utmaning!”, arrangerar SWEDTRAIN, Föreningen Sveriges järnvägsindustrier, ett seminarium i Almedalen tisdagen 3 juli klockan 13 – 14.30 i Nowa Parks Trädgård på Kronstallsgränd. Seminariet inleds och modereras av Anders Wijkman.

Ett effektivt transportsystem är avgörande för Sveriges konkurrenskraft, tillväxt och sysselsättning. I takt med att ekonomin och befolkningen växer ökar behovet av transporter. Fram till år 2050 förväntas person- och godstransporterna i Sverige öka med över 60 procent. Den stora utmaningen är att hantera de ökade transporterna samtidigt som våra höga klimatambitioner nås och Sveriges konkurrenskraft stärks. Det kräver en överflyttning till mer kapacitets- och energieffektiva transporter på järnväg och sjöfart.

Seminariet inleds och modereras av Anders Wijkman. Elisabeth Nilsson, landshövding i Östergötland och Jonas Åkerman, forskningsledare på KTH, diskuterar tillsammans med Lars Hjälmered (M) från riksdagens miljö- och jordbruksutskott och Stina Bergström (MP) från riksdagens trafikutskott kring framtidens transporter, seminariet avslutas med en debatt med frågor från publiken.

Seminariet är en del av Tågoperatörernas heldag om transporter, järnvägens förutsättningar och roll för resenärer och näringsliv.

Välkommen!

Patrik Forslund

patrik.forslund@swedtrain.se

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 13 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.