Enköpingsborna fjärde bäst i landet – samlade in 2 643 glasögon till Optiker utan gränser

Under ett år har Enköpingsborna lämnat in 2 643 par begagnade glasögon till Synoptik i Enköping för att stödja biståndsorganisationen Optiker utan gränser, som varje år hjälper medmänniskor i låginkomstländer att få en bättre synhälsa. Den 1 april åker optiker och assistenter från Synoptik till olika platser i Bolivia för att hjälpa tusentals barn och vuxna att få bättre ögonhälsa genom bland annat synundersökningar och anpassade glasögon.

– Ryktet om insamlingen till Optiker utan gränser har verkligen spridit sig här i Enköping och Enköpingsborna är ivriga att hjälpa till. Jag själv har tidigare varit med på en biståndsresa till Bolivia 2012, och har sett hur pass betydelsefullt ett par begagnade glasögon kan vara för mottagarna där. Vi är så glada att ha fått in så många glasögon till årets resa, säger Maria Persson, butikschef på Synoptik i Enköping.

Årets insamling fick in 74 073 par glasögon till Optiker utan gränser, och med totalt över 424 000 insamlade glasögon är den fortsatt Sveriges största glasögoninsamling. Enköpingsborna var fjärde bäst i Sverige att samla in glasögon av alla orter där Synoptik finns i landet.

Den 1 april reser tio optiker och assistenter från Synoptik till Bolivia för att under två veckor använda all sin optiska kunskap för att förbättra människors synhälsa genom att bland annat utföra synundersökningar och prova ut glasögon till behövande. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor och en av fem är barn och unga vuxna. Utan svenska folkets begagnade, men väl fungerade glasögon, hade det inte varit möjligt.

– Ett stort tack till alla i Enköping som har hjälpt till och lämnat in glasögon, ni har gjort en fantastisk insats! Nu har vi ett rejält urval av glasögon som ger oss möjlighet att prova ut ett par glasögon som på bästa sätt passar in på mottagarens synfel. Vi vet att många människor i Bolivia lever med en allt för dålig ögonhälsa och saknar möjlighet att skaffa hjälpmedel. Ett par glasögon gör därför en stor skillnad i vardagen för tusentals barn och vuxna i Bolivia, som idag kanske inte klarar arbete och skola på grund av dålig syn. Då kan ett par insamlade glasögon vara en väg ut ur fattigdom, säger Lottie Funck Ekelund.

Butiker Antal insamlade glasögon
1. Östersund 4693
2. Vetlanda 4212
3. Falun 3199
4. Enköping 2643
5. Hultsfred 1758
6. Kristianstad 1720
7. Västerås 1560
8. Borås 1456
9. Kristinehamn 1427
10. Löddeköpinge 1385

Fakta om världens syn*

• Över 250 miljoner människor beräknas ha nedsatt syn, en siffra som väntas öka i framtiden.
  • Över 80 procent av alla synnedsättningar kan avhjälpas eller förebyggas. Glasögon är fortfarande det bästa och mest tillgängliga hjälpmedlet för detta eftersom just okorrigerade brytningsfel är den främsta orsaken till måttlig och svår synnedsättning.
  • Grå starr är den vanligaste orsaken till blindhet i medel- och låginkomstländer. Grå starr kan förebyggas med vanliga solglasögon.

Optiker utan gränser i siffror

• Optiker utan gränser har hittills samlat in cirka 424 000 glasögon. De som inte använts under resorna har skänkts vidare till Vision For All för att ingå i andra biståndsprojekt.
  • Totalt har Optiker utan gränser hjälpt över 23 000 människor att se bättre.
  • Förra årets hjälpresa gick till Peru, inför resan samlade Optiker utan gränser in 73 948 par glasögon vilket resulterade i att 20 43 människor blev hjälpta.
  • I år samlades 74 073 glasögon och solglasögon in till Optiker utan gränsers resa till Bolivia.

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv utan synfel. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon på plats. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet. För mer information, www.synoptik.se

*Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen.

Maria Persson, butikschef på Synoptik i Enköping, tfn: +46 (0)171-357 33, e-post: map@synoptik.se
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Anders Ekhammar, presskontakt Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46(0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 135 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Ryktet om insamlingen till Optiker utan gränser har verkligen spridit sig här i Enköping och Enköpingsborna är ivriga att hjälpa till. Jag själv har tidigare varit med på en biståndsresa till Bolivia 2012, och har sett hur pass betydelsefullt ett par begagnade glasögon kan vara för mottagarna där. Vi är så glada att ha fått in så många glasögon till årets resa.
Maria Persson, butikschef på Synoptik i Enköping.