Georgette från Kalmar hjälper fattiga i Nicaragua att se bättre

Georgette Nisa studerar till optiker på Linnéuniversitetet i Kalmar. Den 25 mars reser hon till Nicaragua med Optiker utan gränser för att hjälpa barn och vuxna att se bättre. Hjälporganisationen har samlat in 71 085 glasögon och Georgette är en av tio optiker och optikerassistenter som ska hjälpa tusentals människor med synundersökningar och glasögon så att de kan gå i skolan och arbeta.

– Jag har själv väldigt dålig syn, så jag vet hur det känns att inte kunna se ordentligt. Därför känns det väldigt bra att hjälpa barn och vuxna som inte har råd med glasögon, säger Georgette.

Georgette, som kommer ifrån Kongo-Kinshasa, har sett mycket fattigdom i sitt hemland och vill ta chansen att hjälpa människor som inte har det lika bra som hon själv.
– Det känns väldigt givande att kunna hjälpa till. Man glömmer ofta bort hur bra man har det, och jag tror att det här kan bli en upplevelse som förändrar ens perspektiv på livet, säger Georgette.

Förra året samlade Optiker utan gränser in 47 629 glasögon vilket resulterade i hjälp till tusentals människor i Guatemala. I år har svenska folket skänkt ännu fler av sina gamla men väl fungerande glasögon till Optiker utan gränser.

Optiker utan gränser är en hjälporganisation startad av Synoptik som hjälper människor runt om i världen att se bättre. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor, en av fem är barn och unga vuxna. En majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare. Man samarbetar med Vision For All som är en svensk hjälporganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet.

Georgette Nisa, optikerstudent på Linnéuniversitetet i Kalmar, tfn: +46 (0)72-933 57 90
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.