Kicki från Härnösand hemma från hjälpresan till Bolivia – har provat ut 3 849 glasögon med Optiker utan gränser

Kicki Westrin, som bor i Härnösand och arbetar som optiker på Synoptik, har nu kommit hem från biståndsorganisationen Optiker utan gränsers hjälpresa till Bolivia. Under nio dagar i april har Kicki och nio kollegor rest runt med tusentals glasögon i bagaget för att hjälpa medmänniskor med synundersökningar och glasögon. Resultatet: 2 397 synundersökningar och 3 849 utdelade glasögon vilket ger helt nya förutsättningar för många i Bolivia att klara sitt arbete och gå i skolan.

– Resan var fantastisk. Den har varit spännande, givande och tankeväckande men det har även varit en kontrastrik upplevelse. Som ambassadör får man på nära håll uppleva att alla inte har de medel som vi har här hemma, säger Kicki Westrin, optiker på Synoptik i Härnösand.

Kicki minns speciellt ett möte med en kvinna som var överlycklig för att få ett par glasögon.
– Hon kramade mig och pussade mig på kinden och gjorde korstecknet, man förstod hur mycket detta betydde för henne. Det är nyttigt att få sig en tankeställare och att få ett annat perspektiv på tillvaron, säger Kicki.

Inför resan skänkte svenska folket hela 74 073 par glasögon via Synoptiks butiker runt om i landet. De glasögon som inte överlämnades i Bolivia går vidare till Vision For All, en svensk biståndsorganisation startad av John Godoy, som Optiker utan gränser samarbetar med.

Optiker utan gränser har tidigare bland annat besökt Peru, Guatemala och Nicaragua, och har sammanlagt hjälpt ca 25 400 medmänniskor. Nästa resa planeras till våren 2020. Synoptik tar tacksamt emot begagnade glasögon och solglasögon i alla butiker året runt.

Fakta om världens syn**

• Över 250 miljoner människor beräknas ha nedsatt syn, en siffra som väntas öka i framtiden.
  • 80 procent av alla synnedsättningar kan avhjälpas eller förebyggas. Glasögon är fortfarande det bästa och mest tillgängliga hjälpmedlet för detta eftersom just okorrigerade brytningsfel är den främsta orsaken till måttlig och svår synnedsättning.
  • Grå starr är den vanligaste orsaken till blindhet i medel- och låginkomstländer. Grå starr kan förebyggas med solglasögon.

Optiker utan gränser i siffror

• Optiker utan gränser har under åren samlat in över 424 000 glasögon. De som inte använts under resorna har skänkts vidare till Vision For All för att ingå i andra biståndsprojekt.
  • Totalt har Optiker utan gränser hjälpt drygt 25 390 medmänniskor att se bättre.
  • Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor. En majoritet har aldrig ägt ett par glasögon tidigare.

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv utan synfel. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon på plats. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet. För mer information, www.synoptik.se

**Länk till fakta från WHO om synfel runt om i världen
Länk till Optiker utan gränsers pressrum

Kristina Westrin, optiker, Synoptik i Härnösand, tfn: +46 (0)70-544 68 92,
e-post: posttillkicki@hotmail.com
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)707 46 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.