Pressinbjudan: Synoptik öppnar butik i Kalmar – inviger glasögoninsamling och föreläser för skolelever om synhälsan i tredje världen

Optiker utan gränser bjuder in till pressinformation torsdagen den 28 maj klockan 10.00 i Synoptiks nya butik i Giraffen Köpcentrum. I samband med butiksöppningen invigs en insamling av begagnade glasögon till Optiker utan gränsers kommande hjälpresa. På plats är John Godoy, en av initiativtagarna till Optiker utan gränser och grundare av Vision For All, som hjälpt 130 000 människor att få glasögon så att de kan studera och arbeta. John som tidigare i år fick medalj av kungen för sitt arbete kommer under onsdagen föreläsa på Funkaboskolan i Kalmar.

Nyligen kom John Godoy och ett team av optiker från Synoptik hem från från Optiker utan gränsers hjälpresa till Guatemala. På plats provade man ut glasögon åt 2 351 vuxna och barn. Nu förbereder man sig för nästa resa.

– Många av de barn och vuxna som vi mötte under vår resa till Guatemala hade kommit efter i skolan eller hade svårt att arbeta på grund av sina synfel. Det här är tyvärr ett globalt problem som påverkar miljontals människor. Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att berätta för våra barn om hur det ser ut i vissa delar av världen och vad god syn betyder för skolgången. Jag hoppas att många Kalmarbor kommer att leta fram sina gamla glasögon ur byrålådorna där hemma så att vi kan hjälpa ännu fler som har det svårt, säger John Godoy som redan planerar Optiker utan gränsers sjätte hjälpresa våren 2016. Tidigare resor har bland annat gått till Bolivia, Nicaragua och Peru.

Via Synoptiks 113 butiker runt om i landet samlar man nu in begagnade glasögon från allmänheten och bara insamlingen i Kalmar väntas inbringa hundratals glasögon. Inför hjälpresan till Guatemala lyckade man samla in 47 629 glasögon, men årets insamling väntas bli ännu större.

– Vi är mycket stolta och glada över att vi genom vårt engagemang och vår kunskap om optik kan hjälpa människor att se bättre. Extra roligt är det att få inviga insamlingen till Optiker utan gränser i en helt nyöppnad butik dit vi hoppas att många vill komma för att skänka sina begagnade glasögon. Vi kan bara i förväg ödmjukt tacka de Kalmarbor som kommer att delta i insamlingen, de gör verkligen en insats, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Pressinformation:

Vad:
Pressinformation om Optiker utan gränsers nya insamling till deras hjälpresa våren 2016.
Var:
Synoptiks butik i Giraffen Köpcenter i Kalmar.
När: Torsdag 28 maj klockan 10.00.
Närvarande
: John Godoy, grundare av Vision for all och initiativtagare till Optiker utan gränser och Malin Forsberg, butikschef, Synoptik i Kalmar.
Anmälan:
Kontakta Olof Mattson, e-post
olof.mattson@perspective.se, tfn +46 (0)70-958 96 31.

Optiker utan gränser är en hjälporganisation startad av Synoptik som hjälper människor runt om i världen att se bättre. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor, en av tio är barn och unga vuxna. En majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare. Man samarbetar med Vision For All som är en svensk hjälporganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet.

John Godoy, grundare av Vision for all och initiativtagare till Optiker utan gränser, tfn: +46 (0)70-222 56 70
Matilda Forsberg, butikschef, Synoptik, Kalmar, tfn: +46 (0)480-33 40 95
Anmälan och bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 110 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.