Så väljer du sommarens solglasögon – Synoptiks optiker guidar inför semesterns aktiviteter

Solglasögon är inte bara snygga, de är också ett bra hjälpmedel och skydd för dina ögon. Kommer du spendera sommaren vid havet, ute i skogen eller på vägarna? Olika glas och modeller passar bra till olika aktiviteter. Helene Hjertberg, optiker och glasögonstylist på Synoptik tipsar om vad du ska tänka på när du väljer sommarens solglasögon.

– Många tänker mest på hur bågarna ser ut när de väljer solglasögon, vilket självklart är mycket viktigt. Men det är också bra att fundera på hur och var du kommer använda dina solglasögon. Utifrån det finns det olika glas och modeller som passar extra bra. Om du tänker till innan så kan du hitta ett par solglasögon som passar perfekt för dig och dina behov, säger Helene Hjertberg.

Polariserande glas tar bort bländningar och reflexer och är därför perfekta att ha vid hav och sjö. Man får också ett bra djupseende och uppfattar omgivningen bättre. De passar vid till exempel bilkörning, till segling och andra vattensporter.

Graderade glas innebär att de har en mörkare nyans i toppen som går över till en ljusare nyans i botten av glaset. Förutom att det är snyggt så är det också skönt vid till exempel läsning, då kan man läsa genom det ljusare nedre partiet, och samtidigt skydda ögonen från solen ovanifrån med det mörkare partiet.

Solglasögon är ett viktigt skydd mot UV-strålning. UV-strålar skadar ögat vilket på sikt bland annat kan leda till problem med gula fläcken och grå starr. Se till att solglasögonen är CE-märkta, då har de ett fullgott skydd.

Bra passform är viktigt för att skydda ögonen från reflexer och bländningar. Se till att solglasögonen inte släpper in ljus underifrån, ovanifrån eller från sidorna och sluter tätt kring näsan. I miljöer med mycket reflexer, som på havet, ger välvda glas som finns på sportigare modeller bäst skydd.

Även färgen på solglasen är viktigt att tänka på.

• Bruna glas är mycket omtyckta då de ger en varm och behaglig färgton. De är kontrasthöjande och passar till golf och andra aktiviteter i natur och grönska.
  • Gråa glas ger en neutral och balanserad ton som upplevs kyligare än bruna glas. De passar till cykling, löpning och bilkörning.
  • Gröna glas ger en bra färguppfattning och passar fint som allroundglas.
  • Orange och gula glas är inte lika mörka och är därför bra i skuggigare miljöer eller vid molniga och dimmiga dagar. De passar också till olika sport- och fritidsaktiviteter i grönska, då de kompenserar snabbt för ljus- och skuggväxlingar.

För ytterligare information kontakta:
Helene Hjertberg, legitimerad optiker, Synoptik, tfn +46 (0)8-580 260 00, e-post: hhj@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Många tänker mest på hur bågarna ser ut när de väljer solglasögon, vilket självklart är mycket viktigt. Men det är också bra att fundera på hur och var du kommer använda dina solglasögon. Utifrån det finns det olika glas och modeller som passar extra bra. Om du tänker till innan så kan du hitta ett par solglasögon som passar perfekt för dig och dina behov.
Helene Hjertberg, optiker och glasögonstylist på Synoptik.