Sara från Kalmar är hemma från Nicaragua – hjälpte 3818 behövande att se bättre

Sara Thoresson är optikerstudent på Linnéuniversitetet i Kalmar och kom nyligen hem från Optiker utan gränsers biståndsresa i Nicaragua. Genom att resa runt i landet med tusentals glasögon i bagaget har Sara och hennes nio kollegor hjälpt 3818 barn och vuxna att se bättre så att de kan gå i skolan och arbeta.

– Det har varit en otrolig upplevelse som är svår att beskriva. Att få hjälpa människor att se bättre och på många sätt förändra deras liv har varit fantastiskt, säger Sara.

Att få hjälpa de i störst behov av glasögon och få se deras glädje är något Sara alltid kommer att bära med sig.
– En eftermiddag hälsade vi på i en cigarrfabrik och erbjöd oss att göra synundersökningar på de som arbetade där under deras lunchrast. Att jobba på fabriken var något bara de fattigaste gjorde. De var så otroligt tacksamma över möjligheten att få glasögon och att se deras glädje var fantastiskt, säger Sara.

Under resan till Nicaragua hjälpte Optiker utan gränser totalt 3818 barn och vuxna att se bättre. Insamlingen av glasögon har pågått under hela 2015 i Synoptiks butiker och resulterade i 71 085 insamlade glasögon. De glasögon som inte skänktes i Nicaragua har skänks vidare till hjälporganisationen Vision For All som samarbetar med Optiker utan gränser.

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen att se bättre. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga biståndsresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor, en av fem är barn och unga vuxna. En majoritet har aldrig haft synkorrigering tidigare. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk hjälporganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet. De glasögon som blir över från biståndsresorna skänks vidare till Vision For All.

Sara Thoresson, optikerstudent på Linnéuniversitetet i Kalmar, tfn: +46 (0)70-248 54 04
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se

Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.