Synbesiktningen: Sveriges största syntest av bilförare – var på plats när vi syntestar bilister – 700 000 kör med olaglig syn

Den 15 oktober bjuder Synoptik och Bilprovningen in media till den årliga Synbesiktningen på 24 av Bilprovningens stationer runt om i Sverige. Förra året visade Synbesiktningen att närmare 700 000 svenska bilförare kör med en så dålig synskärpa att de inte skulle få ta körkort utan att korrigera synen med glasögon eller linser. Siffrorna förväntas vara alarmerande även i år.

Kom och se när vi syntestar bilister och testa själv om din syn är tillräckligt bra för att köra bil.

Under dagen kommer flera tusen bilister erbjudas att få testa sin syn samtidigt som fordonet besiktas på Bilprovningen.

Elva år av Synbesiktningen visar att elva procent, motsvarade cirka 700 000 bilister i Sverige, har olaglig syn vilket innebär att de börjar se oskarpt redan på två meters avstånd och därför utgör en direkt trafikfara.

Vad: Synbesiktningen – Sveriges största syntest av bilförare.

När: 15 oktober, kl. 09.00-16.00

Var: På 24 av Bilprovningens stationer runt om i Sverige (se stationsförteckning i bilaga).

Vad är Synbesiktningen?

Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma både synens betydelse för ansvarsfull bilkörning samt vikten av att synas i trafiken. Under elva år har totalt över 26 000 syntester genomförts. Resultatet för 2019 års undersökning visar att omkring elva procent av förarna har en syn som inte skulle klara lämplighetsintyget för körkort utan att korrigera synskärpan med synhjälpmedel, personen ser oskarp redan på två meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest. För mer information, besök www.synoptik.se/synbesiktningen

Kort om Synoptik

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 144 butiker och en omsättning över 1,2 miljarder kronor en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7 000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

Kort om Bilprovningen

I mer än 55 år har Bilprovningen arbetat för ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan. Verksamheten kännetecknas av ansvar, oberoende och kvalitet. Dessutom vill vi vara branschens mest attraktiva arbetsgivare. Med 100 stationer och cirka 550 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2019 omsatte företaget 647 MSEK. Bilprovningen grundandes 1963 och ägs av svenska staten. För mer information besök www.bilprovningen.se.

För att boka intervjuer med Synoptiks och Bilprovningens medarbetare i samband med Synbesiktningen, vänligen kontakta:

Anders Ekhammar
Pressansvarig Synoptik

anders.ekhammar@perspective.se

Cecilia Blom Hesselgren
Kommunikationschef Bilprovningen

cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Den 15 oktober bjuder Synoptik och Bilprovningen in media till den årliga Synbesiktningen på 24 av Bilprovningens stationer runt om i Sverige. Förra året visade Synbesiktningen att närmare 700 000 svenska bilförare kör med en så dålig synskärpa att de inte skulle få ta körkort utan att korrigera synen med glasögon eller linser.