Synoptik är en av Sveriges bästa arbetsplatser – för tredje året i rad

Great Place to Work har återigen utsett Synoptik till en av Sveriges bästa arbetsplatser. För tredje året i rad placeras Synoptik på topp 15-listan i kategorin stora organisationer.

Det långsiktiga arbetet med vår organisation där våra medarbetare står i centrum ger bevisligen resultat. I grunden handlar det om att bygga en individuell stolthet och ett engagemang för verksamheten. Det är våra medarbetare i alla butiker som möter våra kunder varje dag och för att de ska kunna leverera den service som kunden förtjänar behöver vi tro på och tycka om det vi gör. För att lyckas med det arbetar vi ständigt med att öka kompetensen i hela organisationen och möjliggör att varje medarbetare ska kunna utvecklas individuellt, säger Roland Olsson, vd för Synoptik.

För Synoptik är det i första hand medarbetarna som gör skillnaden.
– Hos oss får man vara sig själv. Egna tankar stärker en organisation och när varje person ges utrymme att utvecklas och påverka skapas ett engagemang som är fantastiskt. Det tillsammans med att vi får hjälpa människor att se bättre, både i våra butiker och ute i världen tack vare vår egen biståndsorganisation Optiker Utan Gränser, skapar en stolthet och genuin glädje i vår organisation.
En stor del av vår kultur härstammar också från vår ägandeform. Synoptik ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik och oftalmologi. Varje år skänks därför en del av vår vinst till stiftelsen, vilket stärker vårt engagemang för att alla som kommer till oss ska få uppleva det vi brinner för – ögonhälsa, säger Helena Lundenfelt, HR-chef på Synoptik.

Utifrån Great Place to Work är definitionen på en bra arbetsplats:

”En utmärkt arbetsplats karaktäriseras av att man känner förtroende för chefer och ledare, är stolt över det man gör och trivs med människorna man arbetar med”.

Placeringen bygger på en enkät som medarbetarna får svara på som bland annat rör trivsel på arbetsplatsen, ledarskap och möjligheter att påverka sitt arbete.

Helena Lundenfelt, HR-chef, tfn: +46 (0)70-844 47 47, e-post: hel@synoptik.se
Presskontakt, Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)70 746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Det långsiktiga arbetet med vår organisation där våra medarbetare står i centrum ger bevisligen resultat. I grunden handlar det om att bygga en individuell stolthet och ett engagemang för verksamheten. Det är våra medarbetare i alla butiker som möter våra kunder varje dag och för att de ska kunna leverera den service som kunden förtjänar behöver vi tro på och tycka om det vi gör. För att lyckas med det arbetar vi ständigt med att öka kompetensen i hela organisationen och möjliggör att varje medarbetare ska kunna utvecklas individuellt.
Roland Olsson, vd för Synoptik.