Synoptik erbjuder gratis syntest till kommunernas servicereseförare – fortsatt initiativ för säkrare vägar

Synoptik erbjuder nu gratis syntest till alla förare i Sverige som kör skolskjuts och/eller färdtjänst för landets kommuner. Detta är en del i arbetet att uppmärksamma vikten av bra syn i trafiken och öka säkerheten för många yrkesförare och passagerare.

Enligt statistik från Synbesiktningen, Sveriges största syntest av bilförare, som årligen genomförs av Synoptik i samarbete med Bilprovningen kör närmare var tionde bilförare i Sverige med en syn som inte klarar det synkrav som Transportstyrelsen ställer i samband med att körkortet tas. Det motsvarar cirka 600 000 personer.

Inga krav på syntest efter körkortet är taget

Likt privatbilister har yrkesförare av lätta fordon, som taxi-, skolskjuts- och färdtjänstförare, inga krav på synkontroll varken när de förnyar förarlegitimation eller sitt körkort. Därför vill Synoptik sträcka ut handen till Sveriges alla kommuner och erbjuda gratis syntest till alla deras skolskjuts- och färdtjänstförare. Initiativet startar nu och löper under hela 2024. Syntesterna kan genomföras på alla Synoptiks närmare 150 butiker i hela Sverige.
– Det är allvarligt att det inte finns några krav på synkontroller för privatbilister efter att man tagit körkort, vilket ofta sker i ung ålder när synen är som bäst. Det är än mer skrämmande att inte alla yrkesförare behöver testa synen fler gånger under sitt yrkesliv. Därför vill vi bidra med det vi kan och erbjuda gratis syntest till alla skolskjuts- och färdtjänstförare – oavsett om det är i kommunens regi eller upphandlade externa aktörer, säger Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik.

Initiativet startade redan förra året med gratis syntester till alla Sveriges skolskjutsförare och de kommuner som genomförde syntesterna var mycket positiva.
– Efter den positiva respons vi fick vill vi nu utöka vårt erbjudande och göra det möjligt för fler att testa sin syn och med det bidra till en säkrare trafikmiljö i hela Sverige, säger Marielle Wernoltz.

Vad är Synbesiktningen?
Synbesiktningen är ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull körning och vikten av att synas i trafiken. Under femton år har närmare 35 000 syntester genomförts. Resultatet visar att nio procent av förarna har en syn som inte skulle klara lämplighetsintyget för körkort utan att korrigera synskärpan med synhjälpmedel, personen ser oskarp redan på en meters avstånd. Synbesiktningen genomförs varje år under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest. För mer information, besök www.synoptik.se/synbesiktningen

För mer information vänligen kontakta:
Marielle Wernoltz, marknadschef Synoptik, e-post: mar@synoptik.se
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@upstreamcom.se

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Det är allvarligt att det inte finns några krav på synkontroller för privatbilister efter att man tagit körkort, vilket ofta sker i ung ålder när synen är som bäst. Det är än mer skrämmande att inte alla yrkesförare behöver testa synen fler gånger under sitt yrkesliv. Därför vill vi bidra med det vi kan och erbjuda gratis syntest till alla skolskjuts- och färdtjänstförare – oavsett om det är i kommunens regi eller upphandlade externa aktörer.
Marielle Wernoltz, marknadschef på Synoptik
Efter den positiva respons vi fick vill vi nu utöka vårt erbjudande och göra det möjligt för fler att testa sin syn och med det bidra till en säkrare trafikmiljö i hela Sverige.
Marielle Wernoltz