Synoptik ger råd som skyddar dina ögon – hitta rätt färg och form på solglasögonen

Solglasögon kan vara till stor hjälp även på vintern. Förutom att det är snyggt så skyddar det ögonen mot både skadliga UV-strålar och obehag från bländande snö och lågt stående sol. Awet Tesfamariam, legitimerad optiker och chef för kliniska frågor på Synoptik, tipsar om vad du ska tänka på när du väljer solglasögon under vintersäsongen.

– Först och främst bör man veta att olika färg på solglasen passar till olika situationer i livet. Men generellt är ett par polariserade glas ett bra val under vintersäsongen eftersom det tar bort reflexer och bländningar från snö, säger Awet Tesfamariam.

Solglasögon är ett viktigt skydd mot skadlig UV-strålning. UV-strålar skadar ögat vilket på sikt bland annat kan leda till problem med gula fläcken och grå starr. Vid snötäckt mark blir UV-strålningen dessutom extra stark då snön reflekterar upp till 80 procent* av solens UV-strålning.
– När det handlar om UV-skydd spelar färgen på glaset ingen roll. Ett par mörka glas skyddar inte bättre än ljusa glas. Se istället till att solglasögonen är CE-märkta, då har de ett fullgott skydd, berättar Awet.

Vad ska man då tänka på när man väljer solglasögon till vinterns starka solljus? Awet går här igenom allt från passform till färgen på glaset.

Bra passform är viktigt för att skydda ögonen från reflexer och bländningar. Se till att solglasögonen inte släpper in ljus underifrån, ovanifrån eller från sidorna och sluter tätt kring näsan. I miljöer med mycket reflexer, som från snö och vatten, ger välvda glas som finns på sportigare modeller bäst skydd.

Polariserade glas tar bort bländningar och reflexer från snö, vägar och vattenytor. Man får också ett bra djupseende och uppfattar omgivningen bättre i exempelvis skidspåret eller ute på vägarna.

Rätt färg för rätt aktivitet:

• Gråa glas ger en neutral och balanserad ton som upplevs kyligare än bruna glas. De passar bra till bilkörning. Grå glas som är polariserade är ett perfekt val till skidsemestern.
  • Bruna glas är mycket omtyckta då de ger en varm och behaglig färgton. De är kontrasthöjande och passar bra för utomhusaktiviteter med mindre grönska. Bruna glas passar även bra till bilkörning då de gör det lättare att se vägar, skyltar och hinder.
  • Gröna glas ger en bra färguppfattning, förstärker kontraster och fungerar fint i alla väder. Passar perfekt som allroundglas.
  • Orange och gula glas är inte lika mörka och är därför bra vid molniga och dimmiga dagar.
  • Blått glas ger en kallare ton och minskar kontraster.

*Källa: Strålsäkerhetsmyndigheten

För ytterligare information kontakta:
Awet Tesfamariam, chef för kliniska frågor på Synoptik, tfn: +46 (0)72- 537 46 00,
e-post: ate@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn +46 (0)707 46 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 135 butiker och en omsättning över 1,2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.