Synoptik i Norrköping Ingelsta Shopping nionde bäst i landet – Norrköpingsborna skänkte 1700 glasögon till medmänniskor i Peru

1700 glasögon har Norrköpingsborna samlat in till biståndsorganisationen Optiker utan gränser. Den 31 mars åker Optiker utan gränser till Peru för att hjälpa tusentals barn och vuxna med synundersökningar och glasögon. För många av dem innebär ett par nya glasögon en möjlighet till utbildning och arbete.

– Jag vill ge applåder till alla som skänkt glasögon i år. Vi har så engagerade kunder som verkligen uppskattar att få hjälpa till och göra nytta. Det är något jag bugar och bockar för, säger Martin Reid, butikschef på Synoptik i Norrköping Ingelsta Shopping.

Årets insamling fick in 73 948 par glasögon till Optiker utan gränser, med totalt 350 000 insamlade glasögon under åren är det fortsatt Sveriges största glasögoninsamling. Norrköpingsborna var nionde bäst i Sverige på att samla i glasögon av alla orter där Synoptik finns.

Den 31 mars åker Synoptiks egen hjälporganisation Optiker utan gränser, med åtta optiker och assistenter, till Peru där man kommer utföra synundersökningar och prova ut glasögon till medmänniskor på plats.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla Norrköpingsbor som lämnat in sina glasögon butiken, de har verkligen gjort en fantastisk insats. Att vi återigen får in tiotusentals glasögon innebär att vår hjälpdelegation ännu bättre kan matcha rätt glasögon till rätt person. Vi vet att av dem vi hjälper på våra resor är en majoritet kvinnor och många av dem har aldrig tidigare haft råd med glasögon, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Förra årets hjälpresa gick också till Peru, inför resan samlade Optiker utan gränser in 81 540 par glasögon vilket resulterade i att 3184 människor blev hjälpta.

Butiker Antal insamlade glasögon
1. Östersund 5457
2. Täby Centrum 3601
3. Hultsfred 3343
4. Enköping 2811
5. Stockholm, Götgatan 83 2281
6. Vetlanda 2200
7. Helsingborg, Väla Centrum 2192
8. Kristinehamn 2027
9. Norrköping, Ingelsta Shopping 1700
10. Skärholmen Centrum 1687

Optiker utan gränser är en biståndsorganisation startad av Synoptik som hjälper människor i tredje världen till ett liv utan synfel. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och assistenter genomför synundersökningar och utprovningar av glasögon på plats. Samarbetet sker med Vision For All, en svensk biståndsorganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet. För mer information www.synoptik.se

Martin Reid, butikschef Synoptik Ingelsta Shopping, Norrköping, tfn: +45 (0)11-368 200
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Anders Ekhammar, presskontakt Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46(0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se
Länk till Optiker utan gränsers pressrum

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.