Synoptik i samarbete med Monkeyglasses – lanserar egen hållbar glasögonkollektion

Nu har man möjlighet att köpa bågar som är hållbart tillverkade hos Synoptik. Med en egen kollektion av glasögon, i samarbete med det innovativa glasögonmärket Monkeyglasses, kombineras modetrender med kärleken till hållbarhet.

Synoptik strävar för en så hållbar värld som möjligt och har sedan tio år tillbaka arbetat med återvinning av glasögon genom biståndsorganisationen Optiker Utan Gränser. Nu tas ytterligare ett steg genom lanseringen av en egen hållbar bågkollektion i samarbete med danska hållbarhetsvarumärket Monkeyglasses. Alla bågar är tillverkade av förnybart material och består av nedbrytbart bomullsmaterial och av delvis återvunnet rostfritt stål. Man har en nollpolicy i produktionen vilket innebär att allt restmaterial samlas in och återanvänds till framtida bågar.
– Vi ser ett ökat intresse och större efterfrågan från våra kunder efter bågar tillverkade med hållbarhet i fokus. Därför är vi väldigt stolta över att kunna presentera den här unika bågkollektionen som vi tillsammans med Monkeyglasses har tagit fram. Den kombinerar kretsloppstänk och hög modegrad och kompletterar bra vårt breda sortiment av glasögon, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Monkeyglasses har arbetat med hållbara glasögon i tio år och välkomnar att hållbarhet nu även är viktigt för glasögonbärare på bredare front.
– Vi tror inte att det bara är en trend utan att det är en ny verklighet. De mest medvetna konsumenterna finns i Norden och det är tydligt att de sätter stort värde på att det finns tillgänglig bakgrundsinformation om produkten och att de kan göra skillnad när de väljer glasögon. Konsumenterna nöjer sig inte längre med att se bra ut, de vill också känna sig bra för att de har gjort ett hållbart val, säger Mai-Britt Bolvig Seaton, VD och designer på Monkeyglasses.

Den nya bågkollektionen finns i utvalda Synoptikbutiker. Bågarna är unisex/dam och kostar 1.998:-.

MGROME 45 1.998:-                                                             MGPAX 7 1.998:-

MGSTAR 2 1.998:-                                                                 MGRENE 26 1.998:-

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se

Pressansvarig och bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Vi ser ett ökat intresse och större efterfrågan från våra kunder efter bågar tillverkade med hållbarhet i fokus. Därför är vi väldigt stolta över att kunna presentera den här unika bågkollektionen som vi tillsammans med Monkeyglasses har tagit fram. Den kombinerar kretsloppstänk och hög modegrad och kompletterar bra vårt breda sortiment av glasögon.
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.