Synoptik presenterar höstens glasögonmode – Sverigepremiär för unikt samarbete med Swarovski

Synoptik, Sveriges andra största optikkedja, lanserar i höst flera nya glasögonkollektioner. Det är Sverigepremiär för Michael Kors nya höstkollektion och dessutom lanseras en helt ny
linje glasögon i samarbete med Swarovski.

Genom ett unikt samarbete med Swarovski kan Synoptik som enda optikkedja erbjuda en ny specialdesignad kollektion där bågar och skalmar är smyckade med Swarovskikristaller.

Kollektionen utmärker sig med sina feminina och eleganta former. Bågarna ger en känsla av glamour och lyx och passar för den som vill bära glasögon med något extra. Swarovskikristallerna skapar både nya texturer och lyser upp glasögonen som ger ett unikt uttryck. Swarovskikollektionen marknadsförs under namnen Sensaya samt Heritage och finns i butik i slutet av oktober.

Anrika Swarovski har sedan 1895 skapat smycken och produkter prydda med kristaller. Hantverk och passion för design kännetecknar varumärket vilket även avspeglas i glasögonkollektionen.

– På Synoptik vill vi alltid kunna erbjuda våra kunder något nytt och unikt. Därför känns samarbetet med Swarovski extra roligt. Glasögon har blivit en allt viktigare modeaccessoar och vi hoppas kunna presentera fler modesamarbeten framöver, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Höstens glasögontrender domineras fortsatt av runda retrobågar vilket bland annat syns i nyheter från Michael Kors. Den nya kollektionen hämtar inspiration från 60- och 70-talet med bågar i lyxiga material och ikonisk design. De typiska symbolerna för varumärket syns i form av detaljer på skalmarna, ingraverade logotyper, ormskinnstryck och den klassiska skruven.

Materialkombinationen metall och acetat fortsätter att synas under hösten. Många klassiska modeller får nytt liv när de två materialen möts, gärna i kombination med en starkare färg.

Heritage och Sensaya med Swarovskikristaller kostar 1.498 kr. Michael Kors från 1.798 kr.

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör, Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31
e-post: olof.mattson@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 115 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.