Synoptik presenterar höstens glasögontrender ”Knalliga färger, naturnära och ett personligt uttryck”

Knalliga färger inspirerat av 1980- och 90-talet lättar upp höstmörkret i år. Men även det naturnära håller i sig och många av höstens bågar kommer även att vara friluftsinspirerade. Det personliga uttrycket fortsätter att vara viktigt med aktiva val både utifrån mode och hållbarhet. Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik, visar trenderna för hösten.

– Starka färger inspirerar oss den här hösten och man kan se att den rosa färgskalan sticker ut lite extra. 80- och 90-talet är verkligen tillbaka med de knalliga färgerna. Friluftstrenden fortsätter att vara stark även inom modet och vi ser många naturnära bågar i både färger och material, men också de som har fokus på funktion, säger Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik.

När 80- och 90-talet nu befäster sin plats i vårt 20-tal är det de färgsprakande som utmärker sig, tillsammans med det karaktäristiska formspråket från den här tiden med smala glasögon och de ovala formerna.

Även starka klassiska färger som grönt, blått, lila, rött och rosa hör den här hösten till. Här är plastbågarna överlägsna och möjligheten att välja färger för hösten obegränsad.

Det naturnära med ett ökat intresse för friluftsliv och hållbarhet fortsätter att vara starkt under hösten. Hållbart framtagna bågar i återvunna eller naturliga material kommer vara helt rätt i höst. Även mer naturnära färger kommer kännas rätt på promenaden i skogen eller myskvällen hemma.

Fler härliga tips på nyheter från Synoptik finns att hitta på: www.synoptik.se

Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist och butikschef, Synoptik, tfn: +46 (0)8-23 23 60
Marielle Wernoltz, Marketing Manager, Synoptik,
tfn: +46 (0)70-190 11 18

Bilder för fri publicering kontakta:
Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn: +46 (0) 707 46 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av GrandVision som i sin tur ägs av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Starka färger inspirerar oss den här hösten och man kan se att den rosa färgskalan sticker ut lite extra. 80- och 90-talet är verkligen tillbaka med de knalliga färgerna. Friluftstrenden fortsätter att vara stark även inom modet och vi ser många naturnära bågar i både färger och material, men också de som har fokus på funktion.
Paulina Håkansson, diplomerad glasögonstylist på Synoptik