Synoptik syncertifierar Motormännens vägombud – har trafiksäker syn när svenska vägar ska granskas

I dag den 12 maj startar Motormännen sin årliga vägombudskampanj där information om kvalitet och trafiksäkerhet på Sveriges vägar samlas in. Totalt kommer 12 bilar att rulla på de svenska vägarna och cirka 70 personer arbetar ideellt i vägombudsverksamheten. Alla som kör Motormännens vägombudsbilar syncertifieras av Synoptik.

Syncertifieringen säkerställer att förarna har en trafiksäker syn och är en del i ett nationellt samarbete mellan Motormännen och Synoptik.
– Det är viktigt att våra vägombud, liksom alla andra i trafiken, har en fullgod och trafiksäker syn. Det är många komponenter som är viktiga för att våra vägar ska vara trygga, och att vi som kör där ser bra är en av dem, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Motormännen har sedan 1950-talet årligen gett sig ut för att granska Sveriges vägar och möta och hjälpa trafikanter. Informationen som vägombuden samlar in är ett viktigt underlag för det kontinuerliga trafiksäkerhetsarbetet. De fel och brister som upptäcks rapporteras direkt till Trafikverket eller aktuella kommuner. Man har tidigare bland annat tittat på vägkvalitet, rastplatser och hastigheter vid skolor. Vägombuden kommer att vara ute från 12 maj till 22 september.
– Genom Synbesiktningen* vet vi att var femte privatbilist har en direkt trafikfarlig syn. Vi är väldigt glada att Motormännen, som själva arbetar med de här frågorna, tar det här på allvar och ser till att deras förare ser bra när de nu ger sig ut för att granska Sveriges vägar och trafikmiljö, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Samtliga förare av vägombudsbilarna syntestas hos Synoptik för att säkerställa att de har god syn eller korrekta synhjälpmedel. Motormännen och Synoptik har sedan tidigare ett nationellt samarbete där alla Motormännens medlemmar bland annat får gratis synundersökning och utbildas om hur viktig synen är för trafiksäkerheten.

Syncertifieringen är en del i ett större projekt där Synoptik uppmärksammar vikten av god syn i trafiken bland annat genom Synbesiktningen, en årlig nationell undersökning som genomförs tillsammans med Bilprovningen.

*Källa om privatbilisters syn i trafiken: www.synbesiktningen.se

För ytterligare information kontakta:
Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik, tfn +46 (0)73-523 40 22,  e-post: lfe@synoptik.se
Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, tfn +46 (0)72 078 75 07, e-post: carl.zeidlitz@motormannen.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 125 butiker och en omsättning över en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.

Det är viktigt att våra vägombud, liksom alla andra i trafiken, har en fullgod och trafiksäker syn. Det är många komponenter som är viktiga för att våra vägar ska vara trygga, och att vi som kör där ser bra är en av dem.
Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen