Synoptiks nya kommunikation hyllar Birger Sjöbergs ”Den första gång jag såg dig”

När Synoptik presenterar sin nya kommunikationsplattform i veckan är Birger Sjöbergs, Den första gång jag såg dig från 1922, en del av den bärande idén för hela konceptet. Den vackra visan kommer att vara med i alla reklamfilmer och ska locka till att fånga livets alla ögonblick och symbolisera vad Synoptik står för.

– När vår reklambyrå presenterade idén om att använda Birger Sjöbergs klassiska visa kände vi direkt att det här var helt rätt. I vår kommunikation kommer visan att användas på många olika sätt och i arrangemang som man aldrig har hört förut. Vi tror att vi tack vare den här folkkära och omtyckta melodin kan förmedla den känsla av omtanke och folklighet som vi vill stå för, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik och själv uppvuxen i Vänersborg.

”Den första gång jag såg dig”, ur vissamlingen Fridas bok från 1922, beskriver ett första möte som också var ett särskilt ögonblick i visdiktarens liv. Den har varit populär på skolavslutningar och bröllop och har sjungits av många artkända artister genom åren. Synoptik lanserar den nya kommunikationen som en hyllning till vardagens alla ögonblick i samband med företagets 90-årsjubileum.

– Som vänersborgare blir man såklart stolt och glad över att vår egen Birger Sjöberg blir uppmärksammad i vår nationella reklam. Jag hoppas att det kan bidra till att visor generellt får en större publik och att kanske spiller det över lite på vår vackra stad Vänersborg och vår fina vishistorik, säger Eva Lisnäs Hård af Segerstad, butikschef på Synoptik i Vänersborg.

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se

Anders Ekhammar, pressansvarig Synoptik, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag över 140 butiker i hela Sverige. Med ett erbjudande om kvalitetsoptik som alla kan ha råd och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7 400 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

När vår reklambyrå presenterade idén om att använda Birger Sjöbergs klassiska visa kände vi direkt att det här var helt rätt. I vår kommunikation kommer visan att användas på många olika sätt och i arrangemang som man aldrig har hört förut. Vi tror att vi tack vare den här folkkära och omtyckta melodin kan förmedla den känsla av omtanke och folklighet som vi vill stå för.