Taxi Göteborg ensam i Sverige med att garantera trafiksäker syn – Synoptik syncertifierar återigen samtliga förare

Synoptik syncertifierar nu för andra gången samtliga förare hos Taxi Göteborg. Certifieringen innebär att förarna syntestas för att avgöra om de behöver glasögon eller inte för att se bra och är ett absolut krav för att få förnyad förarlegitimation hos Taxi Göteborg. Tack vare samarbetet med Synoptik är Taxi Göteborg sedan 2016 ensamma i Sverige om att garantera trafiksäker syn hos samtliga förare.

Genom att syncertifiera alla förare föregår Taxi Göteborg lagen. Idag finns det inga krav i Sverige på återkommande synkontroller efter att man tagit körkort för lätta fordon, som taxi eller personbil.

– Vi tycker att synen är en viktig del i vårt grundläggande säkerhetsarbete. Därför känns det självklart att fortsätta vårt samarbete med Synoptik så att vi kan garantera att våra förare genomför kontinuerliga synkontroller och har en trafiksäker syn, säger Martin Lund, tf. vd på Taxi Göteborg.

– Vi är väldigt glada över att Taxi Göteborg fortsätter att ta den här frågan på allvar. Tack vare Syncertifieringen vet vi att alla deras förare nu har en trafiksäker syn, vilket är väldigt bra för säkerheten i trafiken, säger Lottie Funck Ekelund, marknadschef på Synoptik.

Syncertifieringen innebär att Taxi Göteborgs samtliga förare testas för att avgöra om deras syn klarar de högre krav som ställs på taxichaufförer visavi privatbilister (visus 0,8 vs 0,5). De förare som inte klarar kraven med nuvarande synkorrigering ska ha införskaffat nya glasögon innan förarlegitimationen kan förnyas. Förare som börjar löpande under året ska också ha genomgått en godkänd Syncertfiering. Dekaler på bilarnas framrutor markerar att kraven för Syncertifieringen är uppfyllda.

– Det är en relativt enkel process för att säkerställa att våra förare har bra syn eller rätt synkorrigering. Självklart ser vi det som en fördel att våra förare är syncertifierade när våra kunder väljer taxibolag, men det här är en så viktig fråga för trafiksäkerheten att vi uppmanar alla taxibolag att följa vårt exempel. Vi har fått med vårt systerbolag Taxi Kungsbacka som också syncertifierar sina förare – men övriga branschen har tyvärr inte följt vårt exempel, säger Martin Lund.

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
Anders Ekhammar, presskontakt Synoptik, bilder för fri publicering, tfn +46(0)70-746 25 79,
e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.