Vägombudet Bengt-Erik från Loftahammar ser skarpt när han granskar Västerviks vägar i sommar

Varje år ger sig Motormännens vägombud ut för att granska Sveriges vägnät. I år är det Bengt-Erik Nilsson, vägombud och ordförande i Motormännen i Västervik, som tillsammans med vägombudet i Kalmar undersöker vägarna i länet. Inför årets insats har Bengt-Erik och alla andra vägombud syncertifierats av Synoptik för att säkerställa att de har en trafiksäker syn.

Den 1 juni gav sig cirka 70 förare ut för att med hjälp av 12 vägombudsbilar granska Sveriges vägar. Under sommaren kommer de att samla in information om vägarnas kvalitet och trafiksäkerhet.
– Vi i Motormännen är ensamma om att göra en sån här heltäckande översyn av Sveriges vägar. Jag är ensamt vägombud i Västervik och det bli mycket körande. Vi kommer göra lite olika besök under sommaren också, bland annat fanns vi på plats under Vätternrundan för att dels hjälpa till med transport av skadade, dels informera och svara på frågor, säger Bengt-Erik Nilsson.

Bengt-Erik har varit vägombud för Motormännen sedan 2010, och sedan 2017 är han syncertifierad av Synoptik. Detta gjorde han hos Ellen Melkersson och hennes kollegor på Synoptik på Bredgatan i Västervik. När vägombuden syncertifieras så säkerställer Synoptik att förarna har bra syn och att de har korrekta synhjälpmedel för sitt eventuella synfel.
– Genom Synbesiktningen*, där vi varje år tillsammans med Bilprovningen undersöker svenska bilisters syn, vet vi att var sjätte bilist har trafikfarlig syn. Vi är väldigt glada att Motormännen som själva arbetar med trafiksäkerhet tar det här på allvar och ser till att deras förare har god syn när de ger sig ut för att granska Sveriges vägar, säger Cecilia Kennmark, butikschef Synoptik i Västervik.

Bengt-Erik kommer undersöka vägarna i den norra delen av länet fram till augusti och göra en rad insatser, bland annat att undersöka hur den nya lagen kring att hålla mobilen i handen efterlevs samt rapportera in trafikfällor som farliga korsningar med mera.

* Källa om privatbilisters syn i trafiken: www.synbesiktningen.se

För ytterligare information kontakta:
Bengt-Erik Nilsson, vägombud Västervik, tfn +46 (0)70-567 86 44
Cecilia Kennmark, butikschef Synoptik Västervik, tfn till butik +46(0)490-328 80
Bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.