Välj rätt solglasögon för sommarens utomhussporter

Utbudet av solglasögon och glas som är anpassade till olika sportaktiviteter ökar för varje år. Idag finns det solglasögon som är anpassade för såväl golf, padel, segling och många andra aktiviteter. Känner man till ett par grundförutsättningar blir valet av solglasögon enklare. Rebecka Rane, leg. optiker på Synoptik tipsar om vad man ska tänka på.

– Det är viktigt att skydda ögonen mot solen. Det är särskilt UV-strålar* och blått ljus** som kan skada. Därför ska man alltid välja solglasögon som är CE-märkta, då får man ett fullgott skydd. Men för att få ut det mesta av den aktivitet eller sport du utövar finns det även annat att tänka på, säger Rebecka Rane.

Sport- och aktivitetsglasögon har som huvudsyfte att skydda ögonen och avhjälpa bländning vid starkt solljus. Men det är också viktigt att få bra kontrast så man ser omgivningen på bästa sätt. Solglasögonen bör vara välvda så att så lite solljus som möjligt stör. Den välvda formen gör också att solglasögonen sitter bättre. En lätt båge av plast eller gummi är bra för att minska vikten, ger god komfort och säkrar att bågen sitter på plats även när du svettas.

Idag finns det även en uppsjö av färger på glasen att välja på till sportglasögon. Rebecka tipsar om solglasögon som är helt rätt för sommarens utomhusaktiviteter.

– Valet av färg på glasen beror på typ av aktivitet. Oavsett färg på glaset brukar jag rekommendera polariserande glas eftersom man då minskar reflexer och bländningar, vilket är mycket fördelaktigt vid utövande av utomhusaktiviteter, säger Rebecka Rane.

För de som bär glasögon till vardags är solglasögon med styrka att rekommendera. Många glasögonbärare känner inte till att man även kan få sportglasögon i sin styrka.

Glasguide för olika sportaktiviteter

Bollrelaterade aktiviteter – Padel, tennis och golf

För de flesta bollsporter utomhus, så som padel, tennis, golf eller beachvolleyboll är grå och bruna glas bra. De ger hög kontrast och en färgåtergivning som gör att man enklare kan fokusera på bollen och linjerna på banan.

Vågor och vind – Segling, SUP och vattenskidor

Spegelglas eller ett mörkare grått glas gör sig perfekt för vattenaktiviteter så som segling, vattenskidor, SUP eller en tur med kajaken. De gör det behagligt för ögonen i det starka ljuset på vattnet. Välj gärna polariserande glas för att ta bort solreflexer och bländningar på vågorna.

Naturnära upplevelser – Löpning och cykling

Är man i stället mer intresserad av aktiviteter i skog och natur, så som löpning eller cykling är gröna och grå glas att föredra eftersom de ger den bästa färgåtergivningen för naturens gröna spektra och hjälper till att uppfatta skuggor och förändringar i naturen.

* UV-strålar kan på sikt leda till bland annat skador på hornhinnan och grå starr. Med ett färgat glas ökar pupillens storlek och därmed ljusinsläppet vilket gör att ett glas som blockerar UV-ljus blir extra viktigt. Väljer man solglasögon som är CE-märkta kan man lita på att de har ett fullgott skydd mot UV-strålning.

**Blått ljus kan skada ögat. Välj inte blåa glas vid starkt solljus, de släpper igenom ljusets korta våglängder vilket på sikt kan leda till skador på gula fläcken. Blåa spegelglas ger däremot fullgott skydd.

Rebecka Rane, optiker på Synoptik, tfn: +46 (0)8 580 260 00
Pressansvarig och bilder för fri publicering kontakta: Anders Ekhammar, tfn: +46 (0)70-746 25 79, e-post: anders.ekhammar@perspective.se

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag mer än 140 butiker över hela Sverige. Med en mission om kvalitetsoptik som alla kan ha råd med och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik hela Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom ögonhälsa. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till fondens arbete. Synoptik är även en del av GrandVision som i sin tur ägs av EssilorLuxottica, en världsledande aktör inom design, tillverkning och distribution av glasögon och solglasögon med drygt 18 000 butiker över hela världen. För mer information, se www.synoptik.se

Det är viktigt att skydda ögonen mot solen. Det är särskilt UV-strålar* och blått ljus** som kan skada. Därför ska man alltid välja solglasögon som är CE-märkta, då får man ett fullgott skydd. Men för att få ut det mesta av den aktivitet eller sport du utövar finns det även annat att tänka på.
Rebecka Rane, leg. optiker på Synoptik